Ingyen is megérné a fapadosoknak

2005.11.07. 10:30
A McKinsey tanácsadó cég szerint a korábbi ötven százalékkal szemben már csak 13 százalékkal nő a közeljövőben a légipiac. A legnagyobb lehetőségek Kelet-Európában vannak, a térségben hatod annyit repülnek, mint a régi tagállamokban.

Fordulat előtt áll az olcsó légitársaságok piaca. A McKinsey tanácsadó cég legfrissebb elemzése szerint Európában tartósan csak két, vagy három légitársaság fog talpon maradni. A forgalom növekedése sok légicég számára nem biztosítja a nyereséges működést.

Túl sokan

Az elemzés szerint az okok között szerepel egyebek között, hogy telített a piac, növekszik a verseny hagyományos, a charter és az olcsó jegyű légitársaságok között. Jelentősek a repülőgép-megrendelések, ami fölösleges kapacitások kialakulásához vezet.

A legnagyobbak távlatilag akár ingyen is szállíthatják az utasokat, akkor is bizonyára nagyszerűen megélnek az utazási irodáktól, szállodáktól, üdülőhelyektől kapott jutalékból, a kisebb cégek azonban esetleg elvéreznek ebben a küzdelemben.

A McKinsey szakértői szerint elmúltak azok az idők, amikor a diszkont légitársaságok szinte korlátlanul terjeszkedhettek. A jövőben egyre nehezebb lesz új utasokat toborozni, és csökkenni fog a társaságok jövedelmezősége.

Csökkenő lehetőségek

A tanulmány szerint a légipiac 2010-ig évente átlagosan 13 százalékkal fog bővülni, ám ez messze elmarad a korábbi évek 50 százalékos növekedésétől. A növekedés lassulása miatt sok lesz a fölösleges kapacitás: az easyJet, a Ryanair és az Air Berlin például 2012-ig 300 gépet rendelt, és opciója van további 350-re.

Kelet-Európában még van lehetőség a terjeszkedésre: itt az egy lakosra jutó repülőutak száma évente átlagosan 0,3, kevesebb, mint a nyugat-európai átlag egyhatoda: ott lakosonként évente két repülőút az átlag.

A versenyzők

Ebben a térségben a fő helyi játékosok a magyar érdekeltségű, magántulajdonban lévő WizzAir, amely tavaly áprilisban indult, Lengyelországban megszerezte a diszkontpiac 40 százalékát, ezzel ott a legnagyobb olcsó jegyes társaság. Nemrég meghaladta a 1,5 milliós utasszámot, és idén több mint 2 millió utasra számít.

Jelentős a szlovákiai, ugyancsak magántulajdonban lévő Sky Europe Airlines, amely négy éve alakult. Tavaly nyár elejéig nem egészen 500 ezer utasa volt, de két héttel ezelőtt már a kétmilliomodik utasát szállította. Nem szabad megfeledkezni a lengyel Centralwingről sem, amely tavaly jött létre a nemzeti LOT légitársaság százszázalékos leányvállalataként, és február óta közlekedik. Eddig 300 ezer utast vitt, idei terve 700 ezer utas.

A Ryanair vezetője, Michael O'Leary, útjára bocsátván a cég első lengyelországi járatát, tavaly novemberben azt jósolta, hogy még vagy tíz évig lassú lesz a piac növekedése Kelet-Európában, és ebben a térségben nem lehet különösebb haszonra számítani. Ehhez képest a Ryanair most őszig még hét új lengyelországi járatot indít, és további terjeszkedést tervez a térségben. A várható árversenyből is ízelítőt adott: új lengyel járatain 1,59 fontnak megfelelő árú jegyeket kínál. A hagyományos légitársaságok turistaosztályaira 54-70 font között van a jegyár London és Varsó között.