Olcsóbb az interneten foglalt szállodaszoba

2004.03.19. 15:17
A vendégek inkább a közvetett csatornákat használják, mert nem biztosak abban, hogy a közvetlen vásárlás a legolcsóbb. Ennek leküzdésére egyes hotelláncok kedvezményekkel veszik rá vendégeiket arra, hogy on-line foglaljanak.
A KPMG nemzetközi felmérése szerint a szállodák más-más árakon kínálják szobáikat a különböző értékesítési csatornákon. A szakmai szolgáltató cég világszerte 310 hotelben vizsgálta, hogyan változnak a szobaárak attól függően, hogy a vendég milyen közvetlen vagy közvetett csatornán foglal szobát. A felmérésben 13 ország vett részt, köztük térségünkből Magyarország és Csehország.

Változó árak

A "The Global Hotel Distribution Survey 2004"című felmérés szerint a vizsgált szállodák mindössze két százaléka alkalmazza következetesen ugyanazokat az árakat mind a közvetlen értékesítési csatornákon (telefonhívás a szállodába, a hotel honlapja vagy a központi szállodai foglalások), mind a közvetett (internetes közvetítő ügynökségek vagy vállalati szobafoglalással foglalkozó ügynökségek) csatornákon keresztül. Azon szállodák aránya is mindössze 15 százalék, amelyek legalább a közvetlen értékesítésben azonos árakat kínálnak.

A régiókat tekintve az Egyesült Államok és Kanada szállodái képesek leginkább befolyásolni az árakat az egyes csatornákon keresztül. A KPMG felméréséből kiderül, hogy a közvetett értékesítési csatornákon keresztül az esetek hatvan százalékában olcsóbban lehet szobát foglalni, mint a direkt csatornákat használva.

A szállodák leginkább Nyugat-Európában, az Egyesült Államokban és Kanadában kényszerülnek versenyezni a számos, szobafoglalásokat közvetítő ügynökséggel. Az Egyesült Államokban ráadásul sok a különböző kedvezményeket kínáló utazási portál, ugyanakkor ott a szállodák az online közvetítőkkel szemben kedvezményes áraikkal előnyben részesítik a vállalati szobafoglalásokat közvetítő ügynökségeket.

Lemaradva

"Magyarországon és Csehországban nagyobb a közvetlen foglalások aránya - a térség országaiban kevesebb internetes utazási portál működik, illetve a működők is ritkábban foglalkoznak szobafoglalással. Ez az oka annak is, hogy ezeken a kevésbé fejlett piacokon a különböző értékesítési csatornákat tekintve egységesebbnek tűnnek a szobaárak" - magyarázza Andrea Sartori.

A fejlettebb piacokon a szállodák arra törekszenek, hogy visszaszerezzék, illetve erősítsék a szobaárak feletti ellenőrzést. A Hilton International például a közvetlen foglalások népszerűsítése érdekében garanciát kínál arra, hogy a legolcsóbban így kaphat szobát vendégük. Ha a vendég mégis talál olyan csatornát, amelyen olcsóbban foglalhat szobát a szállodába, akkor a hotel azon az áron adja a szobát, sőt, ötven dolláros kedvezményt is felajánl. A szállodalánc azt reméli, hogy az akcióval 2007-re a jelenlegi négy százalékról húsz százalékra növelheti a szállodai honlapon keresztül történő foglalások arányát.

Hasonló garanciát kínál ma már a legtöbb szálloda a közvetítő ügynökségekkel folytatott versenyben, ám a felmérés szerint ezek a garanciák csak ritkán érvényesíthetőek - a szállodáknak még sokat kell tenniük azért, hogy a szobafoglalási és értékesítési folyamatokat hatékonyan szervezzék és ellenőrizzék. "A vendégek inkább a közvetett csatornákat használják a jövőben is mindaddig, amíg nem lehetnek biztosak abban, hogy a szállodák garanciái a legolcsóbb árra valóban működnek" - hangsúlyozza Andrea Sartori.