Összeomlott a bankkártya-rendszer Belgiumban

2004.12.08. 13:50
A hétvégén teljesen leállt a bankkártyás fizetési rendszer egész Belgiumban. A kereskedők kártérítésér fordulnak a rendszerhibáért felelősnek tartott Banksys vállalkozáshoz. Magyarországon teljes leállás elképzelhetetlen az Index által megkérdezett szakértő szerint.
Jelentős veszteség érte a belga kereskedőket a hétvégén, miután a bankkártyás rendszer teljes összeomlása miatt a vevők nem tudtak fizetni a boltokban. A hiba szombaton délben jelentkezett, oka egyelőre ismeretlen és az összes bankkártya-típust érintette. A vásárlók első rohama a bevásárlóközpontok melletti bankautomatákat ürítette ki. Sok, áruval megrakott kosarat azonban végleg az üzletben hagytak, mert a vásárlóknak nem sikerült készpénzhez jutni.

Az ügy súlyosságát jelzi, hogy Didier Reynders pénzügyminiszter személyesen találkozik a bankkártyás fizetési rendszer működtetéséért felelős Banksys pénzügyi vállalkozás tulajdonosaival. A fogyasztóvédő szervezetek szintén tárgyalásokat kezdeményeztek a Banksys képviselőivel, céljuk megelőzni a hasonló esetek megismétlődését. A kereskedők mindenesetre hamarosan benyújtják tételes kártérítési igényüket.

Magyarországon osztott a rendszer

Magyarországon elképzelhetetlen az, hogy a teljes bankkártyás fizetési rendszer leálljon - mondta el az Index érdeklődésére dr. Timár György, a Giro Bankártya Rt. (GBC) vezérigazgatója. A kereskedelmi elfogadóhelyek szinte kizárólag két kereskedelmi bankkal, az OTP-val és a K&H-val állnak kapcsolatban. Míg a fizetések jóváhagyását az OTP önállóan végzi, addig a K&H esetében az autorizáláshoz szükséges technikai hátteret a GBC biztosítja. A két központi rendszer továbbítja az elfogadóhelytől érkező adatokat a vásárló bankja felé, így ellenőrzik, rendelkezésre áll-e a számlán a kért összeg.

A fizetések jóváhagyása tehát az OTP és a GBC között eleve megosztott, ugyanakkor mindkét számítógépközpont úgynevezett tandem rendszerben működik, ami azt jelenti, hogy minden részegységnek van egy tartalékpárja, amely probléma esetén beáll az eredeti helyére. Egy esetlegesen ezzel együtt előforduló teljes leállás esetén ugyanakkor a GBC a nemzetközi kártyatársaságok hálózatának segítségével dolgozhatna tovább, így a vásárlások ez esetben sem szünetelnének.

Eddig csak távközlési hiba miatt volt leállás

A kártyás fizetés hátterét biztosító rendszereket 1,5-2 évente kell karbantartás, frissítés miatt néhány órára leállítani. Ezeket a beavatkozásokat úgy időzítik, rendszerint vasárnap hajnali órákra, hogy a lehető legkisebb fennakadást okozzák, és előre értesítik is róla az elfogadóhelyeket.

A központi rendszerek hibája miatt nem, de a távközlési rendszerek hibája, vagy megrongálása miatt már előfordult hosszabb leállás Magyarországon is - mondta dr. Timár György, ezek azonban a bankkártya elfogadó terminállal rendelkező több mint 25 ezer hazai boltból egy.-egy behatárolt terület néhány kereskedelmi egységét érintették rövid időre.