Útdíjfizetés mikrohullámon vagy mûholddal

2007.02.16. 11:27
Egy, de legkésõbb két éven belül Magyarországon is bevezetik az elektronikus útdíjfizetést. A tervek szerint elõször csak a 12 tonna feletti teherautóknak kell így fizetni, de késõbb a személyautók is becsatlakoznak a rendszerbe. Két technológia verseng egymással, a mûholdas és a mikrohullámú. Csehországban a mikrohullámú technológiát tanulmányoztuk.

A hónap végén megjelenhet az elektronikus útdíj bevezetése kapcsán kiírandó tender. Az új rendszerrel az autópályákon, illetve a gyorsforgalmi utakon közlekedõk csak a megtett útért fizetnének.

A tervek szerint akár jövõre is bevezethetik a kamionoknak az e-díjat, de ez még nem végleges, elõfordulhat, hogy 2009-re csúszik. A mostani tervek szerint az autópályákon kellene fizetniük a 12 tonnánál nehezebb teherautóknak. Szakértõk szerint a pályázati eredmény kihirdetése után nem lesz elég idõ a hálózat teljes kiépítésére, így valószínûleg részlegesen indul el a szolgáltatás. Személyautóknak így 2013-ban vezetnék be itthon az új rendszert.

Technológiák

Még nem dõlt el, milyen technológiát alkalmaznak a forgalomarányos díjfizetéshez. A legtöbb országban a mikrohullámon alapuló technológia használatos. A módszer lényege, hogy minden jármûbe beszerelnek egy beltéri egységet, s amikor az autó elhalad az út mentén felállított antennák mellett, levonják a díjat. A módszer hátránya, hogy sok ilyen kaput kell kiépíteni az út mellett, ami megdrágíthatja a beruházást.

A másik módszerrel (például Németországban ezt használják) mûhold segítségével állapítják meg a díjat. Itt az autóba szerelt egység drágább, mint amit a mikrohullámú technológiánál használnak. A rendszer mellett érvelõk szerint azonban a késõbbiekben sokkal többre használható majd, például közlekedési információ lekérésére, navigációra, mûholdas helymeghatározásra.

Cseh példa

Csehországban január 1-jétõl mûködik a rendszer, a 12 tonna feletti teherautóknak elektronikusan kell megfizetniük az úthasználati díjat. A kivitelezõ az osztrák Kapsch cég volt. A díjszedéshez több mint 170 kaput állítottak fel az autópályák mentén, ezekre helyezték a leolvasóegységeket. Az egységek mikrohullámú technológia segítségével kommunikálnak a fedélzeti egységekkel. A rendszer egyik elõnye, hogy az adatok leolvasásához az autóknak nem kell lassítani, vagy külön sávba hajtani.

Maga a fedélzeti egység néhány euróba kerül, a jármûtulajdonosok saját maguk is felragaszthatják a szélvédõkre. A fedélzeti egységért 1550 korona (13-14 ezer forint) letéti díjat kell fizetni, ezt az összeget visszakapják, amikor visszaviszik az eszközt.

Elsõ körben 950 kilométer autópályán vezették be Csehországban az elektronikus útdíjfizetést, a következõ fázisban ezt kiterjesztik további 1198 kilométeren. Az elsõ évben a cseh állam 2,8 milliárd korona bevételre számít, de ez az elsõ hónap forgalmi adatai alaján ez év végére akár 5 milliárdig is felmehet. A cégtõl kapott adatok szerint az eredményességi mutató 95 százalékos, tehát kicsi a hibahatár. A beérkezõ adatokat, vagyis minden áthaladó teherautót több mûszakban, folyamatosan ellenõriznek, hogy kiszûrjék a nem fizetõket.

A rendszert (mindkét fázist) 178 millió euróért építetik ki, fenntartási költsége évi 46 millió euró, ami nagyjából a bevételek 10-12 százaléka. Eddig 120 ezer fedélzeti egységet adtak el, ennek majdnem a felét külföldi kamionoknak.

A Kapsch
Az osztrák cég több mint 25 országban (Ausztrália, Argentína, Kína, Dél-afrikai Köztársaság, Egyesült Királyság, Ausztria, Spanyolország, Csehország) mûködtet elektronikus díjbeszedõ rendszert. A Kapsch már több mint húsz éve jelen van a magyar piacon is, 1991 óta pedig Kapsch Telecom Kft. néven mûködtet leányvállalatot. Eddig integrált távközlési és adatkommunikációs renszereket szállított.