21. századi repülőgép Kínából

2007.10.02. 14:26
Saját utasszállító repülőt fejleszt Kína, amelynek első tesztútja jövő márciusban lesz. Egyelőre belföldi eladásokat terveznek, de a külföldi piacokat is meg szeretnék hódítani.

Valószínűleg a China Aviation Industry Corporation I nem az a név, amely megijesztené a Boeing vagy az Airbus vezetőit. De a kínai repülőgépgyártó már fejleszti új utasszállítóját, amely megalapozhatja Kína vezető szerepét a régióban – írja a BBC Online.

Az ARJ21 elnevezésű repülőnek – ez a rövidítése a Advanced Regional Jet for the 21st Century – jövő márciusban lesz az első tesztútja. Kína szerint ez az első lépés, hogy az országban a saját utasszállítóból vásároljanak.

Az Avic I állami tulajdonban van, központja Sanghaj. A repülőt Kínában fejlesztik, de hajtóműveket az amerikai General Eletrictől veszik majd. Úgy alakítják ki, hogy bírja a magas hőmérsékletet és az ország nyugati részére jellemző, magasan fekvő kifutópályákat.

Az új utasszállítóból több típus készül, a kisebbikben 70-90 közötti ülőhelyet lehet kialakítani. Ezekre az első rendelések már meg is érkeztek, többek között a Shanghai Airlinestól. A repülőket a tervek szerint 2009 végén szállítják ki. A nagyobbik típus 150 üléses lesz, ennek a gyártását később kezdik meg.

Az első hazai gyártású polgári repülőgép, az ARJ-21-es fő darabjai az összeszerelés végső szakaszának megkezdését várják

Kínából valószínűleg több megrendelés is érkezik az utasszállítóra, hiszen a Boeing legutóbbi becslése szerint az orzságnak a következő húsz évben 3400 új repülőre lesz szüksége, nagyjából 340 milliárd dollár értékben. Az előrejelzések szerint 2026-ra a beldöldi piac ötszörösére nő, vagyis kicsivel nagyobb lesz, mint a mostani észak-amerikai. Egyértelműen a kínai piac a leggyorsabban növekvő a világon.

Így érthető, hogy Kína saját repülőgépgyártókkal akar felkészülni. A most használatban lévő gépek mindegyikét külföldön gyártották. A végső terv az új utasszállítóval is az, hogy külföldön is eladnak belőle. Már itt is vannak apró sikerek, a laoszi Lao Airlines átgondolja, hogy vásárolna két gépet, így ők lennének az első külföldi ügyfelek.