Megszállják Kínát az autógyárak

2004.06.10. 08:02
Az évente duplázódó piacnak Skoda, Toyota és Mercedes gyárak épülnek az országban. Várhatóan több autót gyártanak majd, mint amekkora a helyi piac, így a világot eláraszthatják a viszonylag olcsón előállított kínai autók.
A hivatalosan csütörtökön megnyíló pekingi autókiállítás előtt a világ számos autógyára hozta nyilvánosságra kínai pozícióinak erősítésére vonatkozó terveit. A sort még hétfőn az amerikai General Motors nyitotta meg, amely hárommilliárd dolláros beruházással 2007-ig a jelenleginek a kétszeresére, 1,3 millió darabra növeli kínai gyártását.

Tervek

A kínai piacnak jelenleg 19 százalékát uraló GM a 34 százalékos részesedéssel rendelkező Volkswagent kívánja ezzel befogni, amit Bernd Leissner, a német autókonszern ázsiai részlegének elnöke úgy kommentált, hogy felidézte tavaly bejelentett tervüket, mely szerint 2007-ig ötmilliárd euró beruházással 1,6 millióra, szintén a mostaninak a duplájára emelik a kínai termelést. A legújabb információ szerint a német csoport Skoda Octaviákat is gyártana Kínában.

Ugyancsak nagy tervei vannak a világ leggyorsabban bővülő piacán a japán Toyotának, amely közel négymilliárd dolláros beruházással 2010-ben már évi négyszázezer autót akar ott előállítani. Más vállalatok ennél szerényebbek, a DaimlerChryslerhez tartozó Mercedes-Benz jövőre elkezdi a Mercedesek gyártását Kínában, s arra számít, hogy öt-tíz éven belül évi 25 ezer darab készülhet, amihez még nagyjából ugyanennyit export útján értékesítenek.

A Ford Motor idén a háromszorosára akarja bővíteni kínai gyártását, ám ez csak 65 ezer autót jelent, és a vállalat a további expanzió kérdését óvatosan kezeli, mert attól tart, hogy kapacitásfelesleg alakulhat ki.

Megalapozott félelmek

Ezt a félelmet elemzők is osztják. Tavaly a kínai autóeladások az előző évinek csaknem a kétszeresére, kétmillió darabra nőttek, de idén akár tíz százalékkal is eshet az ütem. A piac várható középtávú alakulásáról különböző előrejelzések vannak, az autókiállítás alkalmából közzétett egyik prognózis szerint 2007-ben hárommillió személyautóra lesz kereslet, ugyanakkor a termelés - ha az expanziós tervek megvalósulnak - mintegy hatmillió darab lesz.

Ez esetben a gyártók kénytelenek lesznek külföldön értékesíteni, így a világpiacot eláraszthatják a viszonylag olcsón előállított kínai autók.