Pepsi lesz a Coca-Cola-hűtőkben

2005.06.22. 14:24
Ezentúl a Coca-Cola hűtőinek húsz százalékában a rivális PepsiCo italait is elhelyezhetik a kereskedők. Az atlantai cég azt sem tilthatja meg, hogy más italokat áruljanak. Az EU-val kötött megállapodással a Coca-Cola hatalmas bírságot úszott meg.
A Pepsi nyerte a kólaháború legújabb ütközetét, az EU ugyanis korlátozta a nagy riválist. Nem kell bírságot fizetnie a Coca-Colának, de változtatnia kell forgalmazási gyakorlatán - ez a megállapodás született az EU versenyhivatala és a cég között. Az atlantai székhelyű céget eddig azért támadták, mert a kiskereskedőknek nem engedte, hogy más cég termékeit is árulják az ő italai mellett - tudósít az AP hírügynökség.

Kólaháború

A Coca-Cola ezentúl nem köthet exkluzív megállapodásokat kereskedőkkel és vendéglátókkal. Vagyis nem tilthatja meg, hogy a rivális cég - főként a Pepsi - termékei is megjelenjenek az ő italai mellett, sőt még a hűtőibe is tehetnek a rivális üdítőkből. Ezentúl a Coca-Cola hűtőinek húsz százalékában rivális üdítőket tehetnek a kereskedők. Ezen kívül azzal is szakítania kell a cégnek, hogy az új termékeket úgy vezette be a forgalomba, hogy a klasszikus italokból óriási engedményeket adott.

A megállapodás a versenyt fogja elősegíteni, a fogyasztók sokkal nagyobb kínálatból választhatnak ezentúl - idézte Neelie Kroest, az EU versenyhivatalának vezetőjét az AP. Ha a Coca-Cola megszegi a megállapodást, akkor egész forgalmának tíz százalékát is elérheti a büntetés.

Az EU a kilencvenes évek végén kezdett el vizsgálódni a Coca-Cola forgalmazási gyakorlata ellen, ekkor tett panaszt a nagy rivális, a PepsiCo. A vádak szerint a Coca-Cola tisztességtelen módszerekkel próbálta kiszorítani a versenytársakat a piacról azzal, hogy kedvezményeket adott kereskedőknek, illetve más módszerekkel - például árukapcsolással - ösztönözte őket arra, hogy a Coca-Cola termékeit vegyék meg. Az atlantai cég az európai piac felét uralja, szemben a PepsiCo tíz százalékos részesedésével. Az AP szerint az Egyesült Államokban kisebb a két cég közötti különbség.