Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

A mobilcégek megmentője a kamerás telefon

Bár kezdetben sok volt a szkeptikus vélemény, a rogyadozó mobiltelefon-ipar most már a kamerával egybeépített, MMS-küldő készülékektől várja a fellendülést. Az ilyen készülékek forgalma rakétázik, bár az arányok egyelőre torzak: idén a kameratelefonok 97 százaléka a csendes-óceáni térségben kelt el. Európa és a legnagyobb piaci szereplő, a Nokia egyelőre igencsak lemaradt, ám lendületesen pedáloznak.
Ahhoz képest, hogy a világpiac 37 százalékát markában tartó Nokia évekkel lemaradt a japán és koreai gyártóktól, a finn cég már azt vizionálja, hogy jövőre összes eladott készülékének akár a fele is színes képernyős MMS-es telefon lesz.

Áttörés a Csendes-óceánon

Nokia 7650
A helyzet idén még mindenképpen egészen más: az mcommercetimes.com szerint az első 9 hónapban a világon 9,5 millió kamerával egybeépített készüléket adtak el, ebből egyedül Japánban 7,9 milliót. Még szélsőségesebb adat, hogy a teljes mennyiség 97 százaléka a csendes-óceáni vidéken került piacra. A világon idén a becslések szerint összesen 400 millió darab mobilt vásárolnak.

A növekedés igen gyors: az első negyedévben még 1,7 millió darabot gyártottak, a másodikban közel duplázva 3,2-t, míg a harmadikban már 4,6 milliót - derül ki a Strategy Analytics nevű amerikai piackutató jelentéséből.

A Nokia lemaradt, de most robbantana

Ezt a piacot a helyzeti előnyben lévő ázsiaiak uralják. A legnagyobb hal az összesített mobiltelefon-piacon az első tízbe sem tartozó japán Sharp, 3 millió darabbal. De bőven megelőzi az összes egyéb területen uralkodó, de ilyen készülékkel csak a nyáron piacra lépő Nokiát a Panasonic, a Toshiba, a Casio és a Samsung is. A Strategy Analytics szerint a Nokia a harmadik negyedévben mindössze 220 ezer kameratelefont passzolt el.

Európában a finnek és az Ericsson a nyár óta 200 ezer példányt tudtak eladni. Ehhez képest az ambiciózus Nokia jövőre 50-100 millió darab küldésre és fogadásra is alkalmas készüléket szeretne gyártani. Szakértők szerint az európai helyzet most a két évvel ezelőtti japán szituációnak felel meg.

Telefonról asztali gépre

Európában mégis kissé más alapról indul a verseny, mint Japánban, mivel itt több az asztali számítógépen internetező fogyasztó - írja a PMN Publications nevű brit piackutató cég elemzése. Japánban a szolgáltatás beindítása után gyakorlatilag a teljes forgalmat telefonról telefonra küldött képek generálták. Európában a nagyteljesítményű csomagkapcsolt adattovábbító hálózatok relatív fejletlensége és a kevés forgalomban lévő színes képernyős telefonkészülék miatt a PMN elemzője arra számít, hogy az MMS először abban a formában lesz elterjedt, hogy a kamerás telefonról küldik asztali gépekre emailben a képeket vagy audio fájlokat. (Ezt a helyzetet persze megváltoztathatja, ha a Nokia és az ázsiai gyártók nálunk is elárasztják a piacot aránylag olcsó kamerás telefonokkal.)

Kézmeleg fogyasztók

Az Index gazdasági rovatát a hideg gépeknél mindig is jobban izgatták a kézmeleg fogyasztók, ezért megnéztük, milyenek a tarifák és a szolgáltatók bevételének mekkora százaléka származik multimédiás üzenetekből.

Komoly bevételt egyelőre persze a japánoknál találni. A világelső a Vodafone tulajdonában lévő J-Phone nevű szolgáltató, amelynek Sha-mail nevű multimédiás szolgáltatására több mint 6 millióan fizettek már elő, ezzel a cég kucsaftjainak nagyjából fele már használja a képküldő opciót.

Az európai átlagot jól mutatja a Vodafone itteni teljesítménye: adatátvitelből jelenleg bevételeik mintegy 13 százaléka származik (ez gyakorlatilag teljes egészében az sms-forgalmat jelenti), nemrég bejelentett céljuk két éven belül elérni a 24 százalékos arányt, már az mms révén.

Európából a brit árakat tudtuk kiadatbányászni: egy fénykép elküldése az Orange-nél és az O2-nél 40 penny (150 forint), a Vodafone-nál pedig 36 penny (135 forint). A T-Mobile magányos úton jár, mint például Juhász Gyula, amennyiben náluk havi fix 20 fontért (7500 forint) akármennyit küldözgethetnek a szerencsések.

Hazai árak

Az MMS-szolgáltatást Magyarországon elsőként elindító Westelnél az MMS-szolgáltatásnak nincs csatlakozási vagy havi díja, a küldés ára az üzenet méretétől függ. Tíz kilobyte alatt 95, 10-30 kb között 200, 30 kb fölött 400 forint a bruttó díj. Külföldre ugyanennyiért küldhető fotóüzenet (amennyiben az ottani szolgáltató támogatja a MMS-funkciót), külföldről küldve a díj az ottani szolgáltatótól függ (néhány cégnél, például a szintén a Deutsche Telekomhoz tartozó T-Mobile-nál a díjak megegyeznek az itthonival). A Westelnél MMS-t az is fogadhat, akinek nincs erre alkalmas készüléke, de WAP használatára alkalmas készülékkel rendelkezik. Akiknek WAP-juk sincs, sima szöveges üzenetben kapják meg a multimédiás üzenetet tartalmazó weboldal címét.

A Pannon GSM-nél sincs csatlakozási és havi díj, a december 31-éig küldött üzenetek ingyenesek. A küldésért jövőre minden esetben bruttó 125 forintot kell fizetni - az üzenet mérete maximum 100 kilobyte lehet. Az üzenetet itt is megkaphatják azok, akiknek nincs MMS-telefonjuk őket SMS-ben értesíti a szolgáltató, a címzett a küldeményt egy weboldalon nézheti meg 30 napig. A Pannonnál külföldre még nem lehet MMS-t küldeni, és külföldről sem vehető igénybe a szolgáltatás.

Nem számottevő

Mivel a szolgáltatás csak nemrég indult, még hiányoznak az MMS-készülékek, illetve -üzenetek forgalmára vonatkozó adatok, tudtuk meg a Pannon GSM-nél. A cég az új szolgáltatástól nem vár komoly forgalomnövekedést, mivel a forgalom kilencven százalékát a beszélgetések adják, és az adatforgalom jó része is az sms-ekből származik. Az arányokat az MMS megjelenése várhatóan nem változtatja meg számottevően, legalábbis egy-két éven belül nem, különösen, mert az MMS-es készülékek ára egyelőre nagyon magas, közölték a cégnél.

A Vodafonnál Magyarországon egyelőre még nem indult el az MMS-szolgáltatás.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?