Milliárdok kutyatápból

2001.07.12. 11:36
Méltatlanul lenézett iparág a kutya- és macskaeledel-gyártás, pedig hatalmas bizniszről van szó: az üzleti élet ezen szeletét uraló páros egyik fele, a Mars - igen, a csokigyártó - most vásárolta fel a másfél milliárd eurót érő Royal Canint, ellenfele, a Nestlé - igen a szellemi fogyatékos rajzfilmnyúl - pedig most készül a Ralston Purina bekebelezésére. Nálunk is ez a duó tarol, vagyis a Pedigree-Whiskas-Kitekat-Chappi négyes a Darling-Friskies duó ellen.
Sokkal nagyobb ütemben bővül a kutya- és macskaeledel-piac, mint a legtöbb hagyományos iparág: a piaci szereplők a magyarországi növekedést idén 15 százalék körülire becsülik, a világátlag évi 5 százalék. A nagyobb hazai tempó oka egyszerűen az, hogy Morzsi pár évvel ezelőttig nálunk moslékot vagy "csirkedarálmány" fedőnevű patkányreszeléket kapott, a nyúlbogyó küllemű gyári táp pedig olyan távoli dolog volt, mint a golfozás.

Nem babra megy

A nagy tempó nagy bevétellel jár. A most felvásárolt Royal Canin éves bevétele 600 millió euró (154 milliárd forint), piaci értéke 1,5 milliárd euró körüli. A Mars - pontosabban százszázalékos leányvállalata a Masterfoods Holding - a BNP Paribas társaság 56 százalékának megvételével jutott konkurenséhez, amelynek részvényárfolyama az elmúlt 3 év során megduplázódott.

Morzsira az isten agarát is

Az óriási élelmiszeripari cégek mostanában startoltak rá igazán az üzletágra, miután felmérték, hogy sokkal gyorsabban növekszik, mint az emberi tápipar. Ráadásul kimutatták, hogy míg a vásárlók saját táplálásukat hajlamosak az olcsóbb márkákra való átszokással gazdaságosabbá tenni, a kis kedvenceknek mindig a drágább, a reklámok szerint egészségesebb eleségekből vesznek.

A világon átívelő nagy párharc

A Mars a Royal Canin megvételével igen erős lesz Európában. Ha a Nestlé, amely a legnagyobb piaci szereplő az Egyesült Államokban, megszerzi a Ralston Purinát, az ország második legnagyobb eledelgyártóját, az USA piacán messze a legnagyobb játékossá válik. A Mars - hiába ad el évi 14 milliárd dollár értékű Snickers, M&M's, Uncle Ben's és egyéb terméket Amerikában - ezen a terepen elemzők szerint túl kicsi a további terjeszkedéshez.

A Nestlé a Ralstonnal együtt - ha a felvásárlást egyáltalán engedélyezik az unió versenyhatóságai - az európai szárazeledel-piacon fenyegethette volna a Mars egyeduralmát, ám az ebben a szegmensben legnagyobbnak számító Royal Caninnel együtt a csokisok nyeregben maradhatnak. (A Nestlé az év elején ugyan megvette a Ralstont 10,4 milliárd dollárért, de a TheDeal.com szerint egyáltalán nem biztos, hogy erre rábólintanak a versenyhivatalok. Az EU hatóságai az ügy vizsgálatát éppen most hosszabbították meg 2 héttel.) Hát ilyen kemény a kutya- és macskaipari verseny.

Ugyanaz magyarba'

A globális gazdaság idején a magyar piac sem kivétel, nálunk is a két óriás uralkodik. A Mars (Best Foods ) a Pedigree, a Whiskas, a Kitekat és a Chappi márka tulajdonosa. Magyar földön a száraz tápokat gyártják, a konzerveket Ausztriából és Németországból hozzák be. A Nestlé a Darlingot és a Friskiest futtatja, amelyeket mind a büki üzemében állítja elő.

Tízmilliárdos hazai piac

Mayer Zsolt, a Master Foods Bt. pr-menedzsere a teljes magyarországi táppiacot nagyjából 10 milliárd forintosra becsülte. Pontosabb közelítést annál nem kaptunk, mint hogy a két nagy "meghatározó" részesedéssel bír. Az utánuk következő, harmadik helyezett a Porcijó termékeket gyártó Bábolna Rt., amelyet a sajtóban gyakran neveznek zászlóshajónak, pedig csak egy mezőgazdasági és élelmiszeripari részvénytársaságról van szó. Ők a nagy hipermarketek számára úgynevezett "on label" termékeket is szállítanak, ami magyarul annyit tesz, hogy az eledelekre az illető áruházlánc neve kerül.

Véres konklúzió

Akinek a kutyája rendszeresen passzíroz véres csontszilánkokat a szőnyegbe - ilyen például az Index Kutyaügyi Alosztályának riportere is - az megérti, hogy a rendszerváltás után a magyarok miért fordultak olyan vallásos buzgalommal a nagynyomású kárpittisztító gépek és a száraz tápok felé.