Fizetnie kell a légitársaságnak, ha késik a gép

2002.12.09. 09:52
Az EU közlekedési miniszterei a légi utasok jogainak jelentős növeléséről döntöttek: a jövőben kártérítést kell fizetni a járatok késése, törlése vagy túlfoglalása esetén. A miniszterek megállapodtak az egységes légtér kialakításáról is, azaz megszűnik az EU légterének nemzeti felosztása, a repülésirányítás szempontjából egyetlen légtér lesz.
Évente mintegy negyedmillió légi utas szembesül a keserű ténnyel: hiába foglalta le és fizette ki a helyét, a légitársaság túlfoglalása miatt nem repülhet időben. Hasonlóan, előre nem közölt járattörlés vagy súlyos késés miatt százezrek kényszerülnek megváltoztatni útitervüket, és szenvednek el anyagi veszteséget. Az új szabályozás vonatkozik a charterjáratokra is.

A rendelet néhány hónapon belül hatályba léphet

A légitársaságnak túlfoglaláskor kártérítést kell fizetnie: 1500 kilométeres út alatt 250 eurót, 3500 kilométerig 400 eurót, efölött 600-at. A járattörlést két héttel korábban kell bejelenteni, különben az előzővel azonos összegű kártérítést kell kifizetni, ráadásul gondoskodni kell az alternatív járatról is vagy, ha az utas kéri, visszafizetni a jegy árát.

Végül késés esetén gondoskodni kell az utasok kényelméről, ellátásáról, esetleg szállásáról. Az új rendelet az Európai Parlament jóváhagyását követően már néhány hónapon belül hatályba léphet.

Az új tagok is részesei lesznek az egységes légtérnek

Az egységes európai légteret 2004. december 31-ig hozzák létre, ennek tehát már az új tagok is részesei lesznek. Ez vonatkozik a légtér közös irányítására, megalakulnak a nemzeti felügyelő hatóságok, fokozatosan integrálják a polgári (és a katonai) irányítást, az Eurocontrol és az EU között intézményi együttműködést alakítanak ki, mindenütt a legkorszerűbb műszaki berendezéseket, eljárásokat alkalmazzák, valamint összehangolják a forgalomirányítók utánpótlásának, kiképzésének programját. Az integráció célja a légi közlekedés biztonságának és az EU légtérkihasználása hatékonyságának növelése.