A németek egyharmada visszasírja a márkát

2008.05.02. 20:36
A németek egyharmada hat évvel az euró bevezetése után még mindig visszasírja a német márkát, derült ki a német bankszövetség felméréséből.

A megkérdezetteknek 34 százaléka szavazott arra, hogy jobb lenne visszahozni a német márkát az euró helyett. A 40 év fölöttiek között 38 százalékos az eurót ellenzők aránya, a 18-24 évesek körében viszont alig tapasztalható nosztalgia. Németországban elterjedt a "teuro" elnevezés - az euró nevének és a "teuer" (drága) német szónak az összevonásából -, mert sokan az infláció okozójának tartják az eurót. A mostani felmérésben megkérdezetteknek is az 53 százaléka vélte úgy, hogy az utóbbi évek áremelkedésében közvetlenül az euró a ludas.

A német bankszövetség elnöke, Manfred Weber kommentárjában képtelenségnek nevezte ezt az elképzelést, mondván, 1999 óta a fogyasztóiár-infláció alacsonyabb volt, mint amit az emberek szubjektív érzése sugall.

A német márka a tartós fellendülés, az egykori fogyasztói társadalom nyújtotta örömök jelképeként él az emberek emlékezetében, ehhez képest az euró bevezetése és a fogyasztói társadalom fokozatos elmúlása időben egybeesett, még ha ez talán tényleg csak véletlenül történt is így. Az emberek szubjektív érzéséhez mindenesetre erősen hozzájárul, hogy utoljára 2004-ben emelkedtek a bérek reálértékben: egy kétgyerekes átlagos család vásárlóereje akkor 0,4 százalékkal javult. Azóta a bérek-fizetések vásárlóereje egyre csak olvad, 2006-ban 1,1 százalékkal, tavaly már 1,3 százalékkal csökkent a reálbér átlagosan - derült ki a német kormány parlamenti tájékoztatásából.