A Phoenix menti meg a Mitsubishit

2004.05.24. 08:20
A Mitsubishi-csoport és egy amerikai kockázati tőketársaság 4 milliárd dolláros mentőövet dob a Mitsubishi Motorsnak, amely kétmilliárd dollár veszteséggel zárta pénzügyi évét és radikális átszervezési tervet jelentett be.
A Mitsubishi Motors Corp. megmentéséhez összesen 450 milliárd jen (4 milliárd dollár) tőkét biztosítanak kínai és amerikai befektetők, valamint a Mitsubishi-csoport tagjai, miután az eddig 37 százalékkal rendelkező német-amerikai DaimlerChrysler AG (DC) nem hajlandó hozzájárulni a cég szanálásához. A kibocsátani tervezett új részvényekből 70 milliárd jent az egyesült államokbeli Phoenix Capital Co. kockázati tőketársaság, 10 milliárd jent pedig a stratégiai partner China Motor Corp. jegyez le.

A főrészvényessé váló Phoenixnek így 40 százalékos tulajdonrésze lesz, ugyanakkor a DC részesedése a vétójogot biztosító 33 százalékos küszöb alá, 23 százalékra csökken. A J.P. Morgan 100 milliárd jen elsőbbségi részvény jegyzésére vállalt garanciát, a fennmaradó 270 milliárd jen nagy része abból származik, hogy a konglomerátumhoz tartozó bankok Mitsubishi-részvényre váltják az adósságokat. Az árbevétele alapján az ötödik legnagyobb japán autógyár a megelőző évben elért 37,4 milliárd jen nettó profittal szemben a márciussal zárult pénzügyi évben 215,4 milliárd jen (1,9 milliárd dollár) nettó veszteséget szenvedett el, ami háromszorosa a cég által februárban előre jelzett 72 milliárd jen veszteségnek.

A folyó pénzügyi évben a Mitsubishi még ennél is nagyobb veszteségre számít, de bízik benne, hogy az átszervezés nyomán jövőre már profitot ér el. Az intézkedések drasztikusak: az autógyár 2007-ig 17 százalékkal visszafogja termelését és világszerte 30 százalékkal, 18 800 főre csökkenti a termelésben közvetlenül nem részt vevő alkalmazottak számát. Japánban egy gyár bezárása után két üzem marad meg, emellett megszüntetik az ausztráliai motorgyárat és az ottani összeszerelő üzem termelését évi több mint 30 ezer autóval csökkentik. A Merrill Lynch japán részlegének vezetője szerint további probléma, hogy minőség tekintetében igen rossz az autógyár híre, kereskedői különösen az USA-ban elégedetlenek. A Mitsubishi mindenesetre közölte, hogy hamarosan kifejezetten az ázsiai piacra szánt új autóval jelenik meg, és 44 új modellt dob a világpiacra a következő években.