Online népszavazás a drazséról

2002.01.29. 10:55
Korszakos kérdésben nyúl a bázisdemokrácia több ezer éves eszközéhez a Masterfoods USA: az édességgyártó így szeretné eldönteni, hogy a piros, zöld, kék, sárga, barna és narancssárga mellett milyen színű drazsé kerüljön az M&M's-es zacskókba. A jelöltek: a bíbor, a rózsaszín és a zöldeskék.
A Mars konszern leányvállalata a fogyasztókra bízza, milyen színnel egészüljön ki a kisdedek és modern rasztafárik kedves édessége. A cég weboldalán március hatodika és május harmincegyedike között lehet szavazni a három jelölt egyikére.

10 millió amerikai egyet akar

Az előválogatás a vállalat állítása szerint komoly közvélemény kutatások eredménye. A bíbor például - Bob Gamgort, a Masterfoods USA csokoládéügyi vezére szerint - úgy került a kalapba, hogy amikor 1995-ben megszondázták a lakosságot arról, milyen szín váltsa fel a sárgásbarnát, a kék után a legtöbben (10 millióan) erre szavaztak.

Ibolya nem vált be

Amikor 1941-ben piacra dobták, az M&M's bigyók színe piros, sárga, zöld, narancssárga és ibolyaszínű volt. Nyolc évvel később az ibolyát lecserélték a sárgásbarnára, ám ez sem jött be igazán a fogyasztóknak, hiszen 1995-ben ismét ezen a poszton cserélt a Masterfoods.

Mélyebb összefüggések

Az Index Színpszichológiai Fakultása szerint a szavazás értékes információkat nyújt majd arról, hogy az M&M's vásárlóinak táborán belül létező három nagy áramlat avagy iskola közül melyik alkot relatív többséget. A rózsaszín ugyanis elemző csoportunk szerint egyértelműen az infantilis-kiskorú, a zöldeskék a new ages-álbuddhista-illóolajos, míg a bíbor a könnyűdrogos szubkultúra szívéhez áll legközelebb.