Vilmos
11 °C
22 °C

Nem olcsósággal lehet eladni leginkább a terméket

2008.09.23. 15:42
Most már a feltörekvő piacokon (ide tartozik a közép-európai régió többi államával egyetemben Magyarország is) sem lehet csak olcsó termékekkel sikert elérni, ennek az országcsoportnak is minőséget kell kínálni, ha a vállalatok meg akarják itt vetni a lábukat - áll az Economist Intelligence Unit (EIU) most kiadott globális felmérésében.

A világ legnagyobb, nem befektetési banki jellegű gazdaságelemző cége 1300, felzárkózó piaci gazdaságokban működő, évente legalább 100 millió dolláros forgalmat lebonyolító, nagyvállalat igazgatóit kérdezte arról, hogy mi határozza meg a piaci sikert a térségben. A felmérésbe bevont cégek vezetőinek 56 százaléka azt mondta, hogy a kínált áru, illetve szolgáltatás minősége az elsődleges tényezője vállalata piaci teljesítményének; a versenyképes ár (41 százalék) és az erőteljes márkavonzerő (24 százalék) csak a minőség után következik.

Mindemellett kiderült az is, hogy a vizsgált cégek az esetek igen nagy többségében nemcsak költségcsökkentés, vagy a helyi természeti erőforrások kiaknázása végett települtek a feltörekvő térségbe. Az EIU által kérdezett vállalatvezetők 71 százaléka mondta azt, hogy a cége székhelyéül szolgáló ország belső piaca a legfőbb tényezője a jelenlétnek. Az alacsonyabb termelési költségeket 28 százalék, az ásványi kincsek közelségét csak 13 százalék nevezte elsődleges szempontnak.

A felmérésbe bevont vállalatok vezetőinek 87 százaléka derűlátóan ítéli meg a következő két év bevételi kilátásait, és mindössze 3 százalékuk pesszimista. A megkérdezettek 79 százaléka a profitkilátásokat is jónak tartja, és csak 6 százalék adott borúlátó választ e kérdésre. Az EIU szerint mindezt alátámasztja, hogy a vizsgált nagy feltörekvő gazdaságok közül sokban az átlagos személyi jövedelem várhatóan csaknem megkétszereződik a 2000-2012 közötti időszakban.

Kínában például 2000 óta - a hatalmas lakosságszám ellenére - 50 százalékkal nőtt az egy főre jutó jövedelem, kevesebb mint négyezer dollárról az idei évre várt csaknem hatezer dollárra, és 2012-ig - vásárlóerő-paritáson számolva - valószínűleg meghaladja a hétezer dollárt, áll az EIU előrejelzésében. Az elemzés szerint Oroszországban már most több mint a kétszerese a fejenkénti átlagjövedelem a 2000-ben mért szintnek, és az idén eléri a 16 ezer dollárt, 2011-ben pedig már jó eséllyel 20 ezer dollár felett lesz.