A Metro a Praktiker eladását fontolgatja?

2003.02.27. 10:05
Ha a Praktiker AG nem teljesíti az elvárásokat, akkor anyavállalata, a Metro Holding AG megvizsgálja a barkácsáruház-lánc értékesítésének lehetőségét. A Praktikernek Magyarországon 13 nagy alapterületű áruháza van
A Metro AG vevőt keres az érdekeltségébe tartozó barkácsáruházláncra, a Praktikerre, miután a vállalkozás nem tudta teljesíteni a haszonkulcsra vonatkozó, három éve meghatározott célkitűzést - írta a Financial Times Joachim Körbernek, a Metro vezérigazgatójának a szavaira hivatkozva.

A Praktiker AG szerdán azon frissiben sajtóközleményt adott ki, amelyben némileg tompította a lapban megjelenteket és cáfolta az eladás hírét. A Napi Gazdasághoz is eljuttatott közlemény szerint a Praktiker AG-t csak akkor értékesítik, ha a leányvállalat nem teljesíti a meghatározott terveket.

A Financial Times által megkérdezett elemzők szerint a Praktiker AG tavaly a forgalom 0,4 százalékának megfelelő ráfizetést szenvedett el, noha Körber középtávra 4,2 százalékos pozitív értéket tűzött ki célul. Körber szerint mindazonáltal nincs olyan nyomás a Metrón, amely kikényszerítené az eladást. A német barkácspiacon óriási felesleges kapacitások vannak és a versenytársak nehézségei kérdésessé teszik, hogy el tudja-e adni a Metro a Praktikert - véli a Commerzbank elemzője.

A hazai piac 30 százaléka a Praktikeré

A Praktiker AG magyarországi leányvállalata tavaly 32,7 milliárd forintos nettó árbevételt tervezett, ám egyelőre nem hozzák nyilvánosságra, hogy ezt teljesítette-e. A cég a hazai barkácsárupiac forgalmából hozzávetőlegesen 30 százalékkal részesedik.

A nagyjából százmilliárdos piac másik két nagy szereplője az Obi 25 és a Baumaxx 24 százalék körülire becsült részarányával, míg a francia tulajdonban levő BricoStore 16 százalékot szakított ki, a maradékon pedig a magánkereskedők, illetve a hipermarketláncok barkácsrészlegei osztoznak.

A Praktikernek Magyarországon 13 nagy alapterületű áruháza van, tavasszal Zalaegerszegen nyitja meg a 14. üzletét. A cég 1998-ban jelent meg Magyarországon, jelenleg 1100 munkavállalót foglalkoztat, és - hasonlóan a hipermarketláncokhoz - az általa kínált termékek nyolcvan százaléka belföldről származik, s csak 20 százaléka import. A magyar vállalat központja koordinálja az osztrák lánc működését, s részt vesz a román piaci terjeszkedés összehangolásában is.