Lassítanak az amerikai utasszállító repülőgépek

2008.05.02. 20:03
Üzemanyag-takarékosság miatt lassítanak az amerikai utasszállító repülőgépek.

A növekvő üzemanyagköltségek kivédésére elsőként a Southwest Airlines légitársaság választotta a lassúbb repülést: repülőgépeik két hónapja csökkentették az átlagos utazási sebességet. A cég a becslések szerint idén 42 millió dollárt tud ezzel megtakarítani.

A Northwest Airlines egy Párizsból Minneapolisba tartó járata 162 gallon üzemanyagot (3,78 liter/gallon), azaz 535 dollárt takarított meg a héten. Az átlagsebesség a korábbi 542 helyett óránként 532 mérföld (856,17 kilométer) volt.

A United Airlines olyan repüléstervező számítógépprogramot fejleszt, amely segít a pilótáknak kiválasztani a legtakarékosabb útvonalat és sebességet. A program előreláthatólag évi 20 millió dollárt fog megtakarítani a vállalatnak. A cégek szerint az utasok szinte észre sem veszik, hogy az alacsonyabb sebesség miatt néhány perccel meghosszabbodnak a repülések.

Az amerikai légitársaságok a legkülönfélébb módokon igyekeznek áthárítani az utasokra is az üzemanyag drágulását. Megemelik a jegyek árát, üzemanyag-pótdíjat számolnak fel és a harmadik helyett már a második feladott bőröndért pótdíjat fizettetnek. Az utóbbi hetekben több kisebb légitársaság csődbe ment.

Ennek ellenére nem minden cég lassít. Az American Airlines például ragaszkodik az utazási idők betartásához, inkább gépeinek aerodinamikai jellemzőin igyekszik javítani a szárnyak végére szerelt stabilizátorokkal. A cég ezenkívül a lehető legtovább földi áramellátáson tartja a gépeket, és bennük a sok energiát fogyasztó klímaberendezést. Ezenkívül - több légitársasághoz hasonlóan - a repülésirányító központoktól olyan magasságú útvonalakat kér, ahol gyengébb a szembeszél és erősebb a hátszél.