A nagyok kifogytak a kisgépekből
A "nagyoknak" nincs mivel felvenniük a versenyt a kisebb repülőgép gyártók kínálatával szemben. A Boeing levette termékpalettájáról a kétsugaras 717-es típusát, amelynek német BR715-ös hajtóműveit a brandenburgi Dahlewitzben gyártották. A gépet gazdaságos üzemeltetése ellenére is csak nehezen lehetett értékesíteni, ezért veszteséges volt a gyártása.
Az Airbus is gondokkal küzd 107 ülések A318-as típusának értékesítésében. Tavaly mindössze négyet adott el belőle a román Tarom légitársaságnak. Az eredeti 134 megrendelésből már csak 61 él.
Változnak az igények
A legfrissebb piaci előrejelzések szerint viszont az elkövetkező 20 évben legalább 7800 30 és 120 férőhely közötti kapacitású repülőgépre lesz szükség. Ennek nagy hányada, mintegy háromezer 91-120 férőhelyes lesz. Mivel az Airbus és a Boeing legkisebb típusai egyben a legtöbb gondot is jelentik számukra, a regionális repülőgépek piacán a nagy utasszállítókéhoz hasonló helyzet alakult ki: a Bombardier és az Embraer gyakorlatilag maguk között osztották fel azt.
A Bombardier viszont számos légitársaság szemében hátránnyal indul a versenyben. Sok társaság keres 100, vagy annál valamivel több üléssel rendelkező gépet. A Bombardier ennek ellenére is a 90 üléses CRJ900-as kifejlesztése mellett döntött a 100 üléses BRJ-X rovására. Az Embraer ebben a kategóriában sikerrel veheti fel a versenyt 50-118 üléses kétsugaras típusával. Új 190/195-ös típusára már 170 megrendelést kapott.
Sok minden szól amellett, hogy a Lufthansa és leányvállalatai a brazil Sao Paulo Jose dos Camposból származó gépcsalád mellett teszi le a voksot. Korábban a Lufthansa képviselői sokat kacérkodtak a Boeing 717-es megvásárlásával és két példányt próbaként járattak is egy ideig a Germanwings színeiben. A társaság vezetői meg is voltak elégedve vele és ma sem tartják kizártnak, hogy mellette döntenének ha a Boeing ismét gyártani kezdené azt.