Gusztáv
-7 °C
-1 °C

Olcsóbb lesz az USA-ba repülni

2007.03.23. 08:39
Létrejött az USA és az EU között az úgynevezett nyitott égbolt egyezmény, mely ha nem is liberalizálja teljesen, átjárhatóvá teszi a légi piacokat. Az európai gépek akár az USA két városa között is repülhetnek.

Az Európai Unió közlekedési miniszterei tegnap jóváhagyták az USA és az EU között létrejött légi egyezményt. A kölcsönös piacra jutást tartalmazó átfogó megállapodást sokévi tárgyalások után a közelmúltban hozta tető alá az EU-t képviselő Európai Bizottság (EB). Brüsszel szerint a piac liberalizációja évente 26 millióval növeli az utasok számát és öt év alatt 80 ezer állást teremt.

A liberalizáció következményeként olcsóbban lehet majd átszelni az Atlanti-óceánt. Az uniós légitársaságok a jövőben bármely tagországból felszállhatnak egyesült államokbeli úti céllal, és amennyiben a végcél az EU, szállíthatnak utasokat az USA két légikikötője között is.

Tulajdonszerzés korlátokkal

A ma engedélyezetthez képest könnyebben szerezhetnek részesedést amerikai légitársaságokban, jóllehet azon nem sikerült változtatni, hogy az ágazatot stratégiai jellegénél fogva továbbra is védettnek nyilvánítsák Washingtonban. Ezért a szavazati jogok külföldi részesedése ezentúl sem haladhatja meg a 25 százalékot, könnyítés viszont, hogy megszerezhetik a szavazati jog nélküli részvényeket, ami - eltérően a most érvényes szabálytól - meghaladhatja a cég tőkéjének felét is. Cserébe az EU is korlátozhatja az amerikaiak tulajdonszerzését, bár marad a jelenlegi maximum 49 százalékos részesedés, de a tagállamok az amerikaiak szavazati jogát szintén 25 százalékon tarthatják - ha kívánják.

A tárgyalások 2003 óta tartanak, az EB azt követően kapott képviseleti mandátumot a tagállamoktól, hogy az EU luxemburgi bírósága helybenhagyta panaszát, jogtalannak nyilvánítva egyes tagországok törekvését, hogy kétoldalú szerződésekben próbáljanak meg előnyöket kicsikarni Washingtontól. A mostani megállapodást elsősorban Nagy-Britanniában bírálták, mert a piacnyitás nem igazán kölcsönös, és mivel az amúgy is túlterhelt londoni Heathrow bonyolítja le a transzatlanti járatok többségét, félő, hogy a brit légitársaságoknak le kell mondaniuk eddigi járatengedélyeik egy részéről. London mindazonáltal azzal a feltétellel fogadta el az egyezményt, hogy az a tervezetthez képest öt hónappal később, 2008 márciusában lép hatályba.