Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Repülőjegyadót vezetne be Brüsszel

2005.08.15. 09:32
Akár száz dollárral (nagyjából húszezer forinttal) is drágulhatnak a nagyobb távolságra közlekedő repülőgépek jegyárai, ha bevezetik az új adót. A repülők szén-dioxid-kibocsátása miatt kivetni tervezett díj üzemanyagtonnánként 10-30 euró lehet, vagyis a rövidebb távra közlekedő gépek jegyárai csak kisebb mértékben drágulhatnak.
Hosszabb távon akár a száz dollárt is elérheti a repülők szén-dioxid-kibocsátását szankcionálni hivatott uniós díj, amelynek tervét szeptemberben már beterjesztheti az Európai Bizottság - írja a The Wall Street Journal. Az új adót a repülők által elégetett üzemanyag-mennyiség alapján vetnék ki, mértéke tonnánként 10-30 euró között lenne. Ezáltal a nagyobb távolságra közlekedő gépek után jóval komolyabb összegeket kellene befizetni, mint a rövidebb távon közlekedők után.

London-Los Angeles: plusz száz dollár

A repülőgépek környezetszennyezésének problémáját egy tavasszal lefolytatott konzultáció után nemrég kiadott hatástanulmány elemzi, ebben egyelőre több lehetőség is szerepel a díjazásra. Nem tudni például, milyen utakon lesz érvényes a szabályozás: az unión belül, vagy az unió reptereiről induló járatokra, esetleg a kiotói egyezményt ratifikáló más államok felé induló és onnan érkező vonalakon is. Az sem biztos, mely gázokra terjesztenék ki a korlátozásokat, s jelenleg az is elképzelhető, hogy a kereskedelem más ágazatokkal együtt folyhat majd.

Mivel az adó mértéke ár az előzetes számítások alapján tonnánként 10-30 euró között mozogna, a jegyárak a távolsággal arányosan mindössze 0,4-6,9 euróval nőnének. Sőt, az Európai Bizottság úgy véli, hiba lenne azt gondolni, hogy a légitársaságok automatikusan továbbhárítanák pluszköltségeiket. Ha az üzemeltetők mégis száz százalékban utasaikra terhelnék a díjat, Brüsszel szerint az is legfeljebb 19,8 eurós pluszt jelentene a bizottsági szakértők szerint. A Swiss nem ennyire derűlátó: környezetvédelmi szakemberei szerint egy London-Párizs útra szóló jegy árát húsz, míg egy London és Los Angeles közöttiét majdnem száz dollárral emelné meg a tervezett díj.

A lap máris a légiközlekedési ipar következő csatáját emlegeti, miután - az egyelőre szigorúan elgondolás formájában közzétett - tervek között felvetődik egy olyan megoldás is, amely nemcsak a huszonötök, de az Európában repülőjáratot üzemeltető valamennyi légitársaság számára kötelezővé tenné a díj fizetését. Ez a lap szerint ellenkezik Washington és az ENSZ szabályaival is.

A légijáratok gázkibocsátása 73 százalékkal nőtt

A repülők okozta légszennyezés kérdése a kiotói egyezmény februári életbelépése után vált aktuálissá az EU-ban. Maga az üvegházhatást előidéző gázok kibocsátásának visszaszorítását célul tűző jegyzőkönyv nem rendelkezik a szennyezés négy százalékáért felelőssé tehető iparágról. A forgalom növekedése azonban a kibocsátás növekedését hozza, annak ellenére, hogy a légitársaságok a korábbiakhoz képest ma már környezetbarátnak nevezhető gépekkel közlekednek - szól a brüsszeli érv, amelyet számok is alátámasztanak.

Amíg az EU mérgesgáz-kibocsátása összességében három százalékkal csökkent 1990 és 2003 között, a tagállamok nemzetközi forgalomban közlekedő légijáratai által kibocsátott gázok mennyisége 73 százalékkal nőtt. Éves szinten ez átlagosan 4,3 százalékot jelent.

Ebben felvetődik, hogy a társaságok az ipari létesítményekhez hasonló emissziókereskedelmet folytathatnának. Eszerint egy bizonyos, a számukra engedélyezett mennyiség feletti szén-dioxid-kibocsátásra a piacon felajánlott kvótákból szerezhetnének jogot - ha az indítványt elfogadják, legkorábban 2008-tól. A kvótavásárlás szakértők szerint tovább nehezítené a csillagászati üzemanyagárak miatt már így is komoly gondokkal küzdő szektort. Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete a normák és a kvóták nagyságától függően globálisan évi 17-60 milliárd dollárra becsüli a díj mértékét.