Az olajár hajtja a világ repülőgépgyártását

2004.07.20. 08:08
A magas olajár miatt olyan légitársaságok is új repülőgépeket vásárolnak, akik nem cserélték volna le jó, de sokat fogyasztó gépeiket.
Régen látott derűlátó hangulatban nyílt meg tegnap London közelében a farnborough-i repülőgép-kiállítás, Európa legnagyobb légishow-ja. Ennek oka a légi forgalom fellendülése mellett az olajár emelkedése, ez ugyanis azokat a légitársaságokat is új, gazdaságosabb repülőgépek vásárlására ösztönzi, amelyek egyébként még nem cserélnék le tökéletesen jó, de sokat fogyasztó repülőiket.

Az air show hagyományosan a légitársaságok egyik legfontosabb csatatere, itt jelentik be ünnepélyesen a színfalak mögött már megkötött üzleteket, s idén a két óriás, az amerikai Boeing és az európai Airbus párbaja a szokásosnál is szenvedélyesebbnek ígérkezik. A két cég között hónapok óta dúl a propagandaháború, aminek egyik oka, hogy mindkettő a maga fejlesztési koncepciója mellé szeretné állítani a közvéleményt, illetve a légitársaságokat.

Az Airbus a világ legnagyobb személyszállító gépét, az 555 személyes A380-ast akarja eladni, amely a tavalyi párizsi légikiállítás sztárja volt, a Boeing, amelynek Jumbója csak 400 személyes, azt állítja, hogy a kisebb és hatékonyabb gépeké a jövő. Ilyen a legújabb modellje, a 257 személyes 7E7 Dreamliner is, amely szakértői vélemények szerint Fairnborough sztárja lesz. Az Airbus óriását 2006-ban, a Boeing újdonságát 2008-ban állítják szolgálatba. Mindkét társaság a másikat vádolta azzal, hogy állami támogatással próbál előnyre szert tenni, de a kiállításon most arra koncentrálnak, hogy minél több megrendelés bejelentésével demonstrálják erejüket.

Most a Boeing vitte be az első ütést, amely tavaly és az idei és első felében is kevesebb gépet tudott eladni, mint riválisa. Alig néhány órával a megnyitás után közölték, hogy az Emirates dubai légitársaság négy Boeing 777-est vásárolt, és további kilencre opciós megállapodást kötött. Az üzlet értéke listaáron 3 milliárd dollár.