Ötödik csapás

2004.06.07. 14:39
Az elmúlt évben legyőztük az atípusos tüdőgyulladás (SARS-vírus), az iraki háború, a terrorizmus és a világgazdasági lassulás okozta csapásokat. Az ötödik csapás, a magas olajár azonban költségeinket havi 1 milliárd dollárral növeli, és az idén is megakadályozza, hogy az ágazat újból nyereségessé váljék - mondta Giovanni Bisignani, a Polgári Repülési Szövetség (IATA) elnök-vezérigazgatója a szövetség szingapúri éves közgyűlésén, hétfőn. A szövetség döntött arról, hogy 2007-ig megszüntetik a hagyományos repülőjegyeket.
Az olajárak vágtája kérdésessé teszi az amúgy is megtépázott légi közlekedés élénkülését - mondják ágazati szakértők. Az Polgári Repülési Szövetség (IATA) az idei évre már 3 milliárd dolláros nyereséget jelzett előre, a megelőző három év összesen 30 milliárd dolláros vesztesége után. Az előrejelzés készítésekor azonban hordónként 30 dolláros olajárból indultak ki. Ha az olaj ára éves átlagban hordónként 33 dollár lesz, akkor az ágazat működése épp nullszaldós lesz. Ha az energiahordozó átlagára hordónként 36 dollár lesz, akkor 3 milliárd dollár lesz az ágazat vesztesége. Az IATA-hoz tartozó 276 légiforgalmi vállalat, amely a menetrend szerinti légi közlekedés 98 százalékát fedi le, tavaly összesen 4 milliárd dolláros veszteséggel repült. Az idei év első negyedében az IATA adatai szerint a légitársaságok utasforgalma világviszonylatban 9,6 százalékkal nőtt, míg teherforgalmuk 10,1 százalékkal emelkedett a tavalyi első negyedévhez képest.

Az ötödik csapás

Az elmúlt évben legyőztük az atípusos tüdőgyulladás (SARS-vírus), az iraki háború, a terrorizmus és a világgazdasági lassulás okozta csapásokat. Az ötödik csapás, a magas olajár azonban költségeinket havi 1 milliárd dollárral növeli, és az idén is megakadályozza, hogy az ágazat újból nyereségessé váljék - mondta az MTI tudósítása szerint Giovanni Bisignani, a IATA elnök-vezérigazgatója a szövetség szingapúri éves közgyűlésén, hétfőn.

Megszüntetik a repülőjegyet

Az IATA tanácskozásán megegyeztek, hogy 2007-re megszűntetik a repülőjegyet a mai, papírra nyomtatott formájában, és teljes egészében kiépítik az elektronikus jegyrendszert, amitől évi 3 milliárd dolláros megtakarítást remélnek. A légitársaságok azt is tervezik, hogy a beszállókártyán vonalkóddal váltják fel a mágnescsíkot; az akár otthon is kinyomtathatják a beszállókártyájukat, ezzel pézt és időt takarítva meg. Megállapodtak abban is, hogy rádiófrekvenciás technológiát alkamaznak a poggyászellenőrzésnél, felváltva a vonalkódos rendszert.

A fapadosoknak könnyebb

Miközben több légitársaság kerozin pótdíjat vezetett be, a Reuters híre szerint az Easyjet hasonló lépés nélkül is nyereségre számít. A cég részvényeinek árfolyama ezzel együtt is ötödével csökkent hétfő reggel, miután a cég sötét képet festett a kilátásokról az üzemanyagok további drágulása és az árverseny éleződése miatt, később a tőzsdei veszteség kissé csökkent. Az EasyJet úgy számol, hogy ha az üzemanyag ára a jelenlegi tonnánként 360 dolláron marad, akkor a társaság eredménye a mostani valutaárfolyamokon számolva négy millió fontsterlinggel lehet kevesebb. A cég számítása szerint az adó előtti eredmény az idén "legalábbis meghaladja" a tavalyi 52 millió fontsterlinget. Az elemzők eddig 80 millióra számítottak. Nem tervezi kerozin pótdíj bevezetését a Ryanair sem.

Plusz pénzt szednek

A hagyományos európai társaságok közül az elmúlt hetekben már többen bejelentették, hogy a jegyár mellett kisebb összegű, néhány eurós pótdíjat is szednek utasaiktól. A magas olajárakkal indokolt döntés a múlt héten a Malévet is elérte: a társaság közleménye szerint enélkül egy milliárd forinttal emelkednének a vállalat kiadásai. A díj útvonalszakaszonként négy, azaz egy retúrjegy esetében nyolc euró. A pótdíj bevezetése a nemzetközi légiközlekedési piacon bevezetett gyakorlattal összhangban történik - jelezte közleményében a Malév, hangsúlyozva, hogy az olajpiaci árak csökkenése esetén azonnal visszavonja a kerozin-pótdíj szedését.