További Világ cikkek
Az ötödik csapás
Az elmúlt évben legyőztük az atípusos tüdőgyulladás (SARS-vírus), az iraki háború, a terrorizmus és a világgazdasági lassulás okozta csapásokat. Az ötödik csapás, a magas olajár azonban költségeinket havi 1 milliárd dollárral növeli, és az idén is megakadályozza, hogy az ágazat újból nyereségessé váljék - mondta az MTI tudósítása szerint Giovanni Bisignani, a IATA elnök-vezérigazgatója a szövetség szingapúri éves közgyűlésén, hétfőn.
Megszüntetik a repülőjegyet
Az IATA tanácskozásán megegyeztek, hogy 2007-re megszűntetik a repülőjegyet a mai, papírra nyomtatott formájában, és teljes egészében kiépítik az elektronikus jegyrendszert, amitől évi 3 milliárd dolláros megtakarítást remélnek. A légitársaságok azt is tervezik, hogy a beszállókártyán vonalkóddal váltják fel a mágnescsíkot; az akár otthon is kinyomtathatják a beszállókártyájukat, ezzel pézt és időt takarítva meg. Megállapodtak abban is, hogy rádiófrekvenciás technológiát alkamaznak a poggyászellenőrzésnél, felváltva a vonalkódos rendszert.
A fapadosoknak könnyebb
Miközben több légitársaság kerozin pótdíjat vezetett be, a Reuters híre szerint az Easyjet hasonló lépés nélkül is nyereségre számít. A cég részvényeinek árfolyama ezzel együtt is ötödével csökkent hétfő reggel, miután a cég sötét képet festett a kilátásokról az üzemanyagok további drágulása és az árverseny éleződése miatt, később a tőzsdei veszteség kissé csökkent. Az EasyJet úgy számol, hogy ha az üzemanyag ára a jelenlegi tonnánként 360 dolláron marad, akkor a társaság eredménye a mostani valutaárfolyamokon számolva négy millió fontsterlinggel lehet kevesebb. A cég számítása szerint az adó előtti eredmény az idén "legalábbis meghaladja" a tavalyi 52 millió fontsterlinget. Az elemzők eddig 80 millióra számítottak. Nem tervezi kerozin pótdíj bevezetését a Ryanair sem.
Plusz pénzt szednek
A hagyományos európai társaságok közül az elmúlt hetekben már többen bejelentették, hogy a jegyár mellett kisebb összegű, néhány eurós pótdíjat is szednek utasaiktól. A magas olajárakkal indokolt döntés a múlt héten a Malévet is elérte: a társaság közleménye szerint enélkül egy milliárd forinttal emelkednének a vállalat kiadásai. A díj útvonalszakaszonként négy, azaz egy retúrjegy esetében nyolc euró. A pótdíj bevezetése a nemzetközi légiközlekedési piacon bevezetett gyakorlattal összhangban történik - jelezte közleményében a Malév, hangsúlyozva, hogy az olajpiaci árak csökkenése esetén azonnal visszavonja a kerozin-pótdíj szedését.