Szlovákia már nem bezzegország

2006.08.11. 08:48
A Fico-kormány felbukkanásáig „bezzegországnak” titulált Szlovákia már korántsem olyan vonzó a külföldi nagyberuházók számára, mint korábban. Már az utóbbi két évben sem érkeztek komoly befektetők, inkább a lengyeleket és a cseheket választották. Nekünk egy gumiabroncsgyár jutott a szlovákokat elhagyókból.

Csak a nyári hónapokban összesen 34 milliárd szlovák korona (240 milliárd forint) értékû külföldi beruházástól esett el Szlovákia. A térségünk iránt érdeklõdõ, döntõen csúcstechnológiát képviselõ társaságok - Dell, Hitachi, IPS Alpha, Philips LCD, Sharp - végül uyganis Csehországba vagy Lengyelországba telepítették új gyárukat.

A Hospodárske Noviny szlovák gazdasági napilap szerint a beruházók paradicsomából rövid idõn belül érdektelen ország válhat. Pozsonyban utoljára közel két éve volt nagyberuházás: a Zsolna mellett az év végén már üzemelõ Kia Motors autógyár. Azóta csupán néhány tízmillió eurós tételben érkeznek beruházások, utoljára július végén a kanadai Alcan jelentette be, hogy 35 millió dollár ráfordítással a dél-szlovákiai Léván alumíniumsajtoló üzemet épít.

Jó a cseheknek, a lengyeleknek

Igaz ugyan, hogy a Sario szlovák állami beruházástámogató ügynökség közlése szerint napjainkban mintegy 160 potenciális invesztorral tárgyal, ám Lubomír Jahnátek gazdasági miniszter ehhez hozzátette, közülük csupán néhány jelentõs.

A Hospodárske Noviny összefoglalója szerint a holland Philips LCD 2011-ig 430 millió euróra felfutó beruházása Lengyelországban kötött ki, csakúgy, mint a Torunt választó Sharp új cége 150 millió euróért. Csehország pedig a Hitachi, a Panasonic és a Toshiba közös cégét, az IPS Alpha elektronikai társaságot halászta el, 92 millió eurós beruházással gazdagítva az észak-csehországi Louny ipari parkját.

AZ utolsó pofon

Ráadásul az IPS Alpha a Hitachit is magával vonzotta Lounyba, ez újabb 86 millió eurót hoz a konyhára. Pozsony számára az utolsó pofont az amerikai Dell adta, amely Nyitra és Lódz között hezitált, végül a lengyel nagyváros mellett döntött (140 millió eurós beruházás). Korábban lemondott az országról a Hyundai is, amely Csehországba telepítette volna gyárát, ám a beruházást végül a cégcsoport korrupciós ügyei megakadályozták, valamint a Hankook, amely Dunaújvárosba jött (az egyetlen, Szlovákiát otthagyó cég, amelyet sikerült idecsábítani).

Természetesen Szlovákia is elkönyvelhetett néhány beruházási sikert, ám a nagyszombati PSA Peugeot-Citroen és a zsolnai Kia Motors autógyárak fényében úgy tûnt, a „tátrai tigris” még többre képes. Az elmúlt szûk két év rekorderének a Getrag Ford autóalkatrész-gyártó számít, amely a magyar határ közelében lévõ Kenyhec község ipari parkjában akár 300 millió eurót is elérõ folyamatos gyárépítésbe kezdett.