Business Talks '24
Üzleti konferencia
Elriasztó 25 cent
Németország 1280 sörfőzdéjének bánatára januárban életbe lépett az a rendelkezés, amely az eldobható sörösdobozokra 25 eurócent betétdíjat vetett ki. Az eladásokat ez 10 százalékkal csökkentette, a sörgyárak szerint. A borospalackokra a rendelkezés nem vonatkozik.
- Soha nem hittem volna, hogy egy német sörivót elriaszthat 25 cent, de mégis így történt - panaszkodott Ude Franke, a Holsten Brauerei, Németország legnagyobb sörgyárának igazgatója.
Az intézkedést a sörösdobozok és -palackok újrahasznosításának növelésére hozták. A fogyasztók azonban gyűlölik, mert az üres üvegeket és dobozokat abba az üzletbe kell visszavinni, ahol vásárolták azokat. Az országos visszaváltási rendszert csak az év vége felé szervezik meg. - Ha olyan lesz a folytatás, mint ami januárban és februárban volt, a jövőbeli kilátások nagyon rosszak - mondta Franke.
Út a csúcsról
Németországban a sörfogyasztás az 1980-as évek óta csökken, az akkor elért évi 156 literes világcsúcsról, egy főre számítva. Most a harmadikok a csehek és az írek mögött. Csehországban egy főre számítva 160 liter, Írországban évi 125 liter sör fogy évente.
Ezzel szemben a borfogyasztás Németországban 1995 óta 7,5 százalékkal emelkedett, miközben az összes alkoholtartalmú ital fogyasztása 8 százalékkal csökkent. Az évi 20 millió literes borfogyasztás több mint fele importbor. A németek évente 24,3 liter bort isznak fejenként, ez kevesebb mint a fele a világelső Luxemburg és Franciaország körülbelül 60 literes fogyasztásának.
Minek a jelképe a sörhas?
Sok német újabban rákapott a fröccs fogyasztására. A német kiskereskedők pedig a korábbinál jóval szélesebb borkínálatot alakítottak ki. A bor növekvő népszerűségét a társadalom elöregedésével magyarázzák, ráadásul nem csupán ezért kevesebb az új sörivó, hanem azért is, mert a fiatalok körében rossz arculata van a sörnek: a hízással, az egészségtelen életmóddal, sőt, a faragatlansággal hozzák összefüggésbe.
Ebben a helyzetben a német sörgyárak merényletet követnek el az 1514-es sörtörvény szelleme - ha nem is a betűje ellen -, ugyanis üdítőitalos sörkeverékeket is kínálnak, remélve, hogy az jobban ízlik a fiataloknak. Az üdítős sörkeverékek forgalma tavaly 29 százalékkal 2,9 millió hektoliterre nőtt Németországban, habár ez még csak töredéke az évi 108 millió hektoliteres sörértékesítésnek.
Nem használ a gazdasági lassulás sem, amely megtizedelte a sörcsarnokokat, kocsmákat. Tavaly Németországban általánosságban 8,3 százalékkal csökkent az élelmiszer- és az italgyártó ipar forgalma, és ebben a szektorban a csődök száma 21 százalékkal nőtt egy év alatt, messze meghaladva a csődök gyarapodásának 4 százalékos összgazdasági átlagát.
Business Talks '24
Üzleti konferencia