További Világ cikkek
A kicsi szép, keserű és habzik
A Heineken megjelenése és a Beck eladása nagy változások előjele a szétaprózott német sörpiacon. Németországban még mindig 1270 független serfőző márka van - Nyugat-Európában minden négy független serfőzdéből három német. A többi európai piacon legföljebb három helyi nagyság uralkodik országonként, de Németországban a tíz legnagyobb gyár összesen is csak a piac 56 százalékát tudhatja magáénak.
Innen indultak az óriások is
A nemzetközi piacon legnagyobbak, a Heineken, az Anheuser-Busch és a Miller, német eredetű cégek, ám az óhazában azóta is növekedett az évi 5000 hektoliternél kevesebbet gyártó törpék száma.
Az igazi mikrogazdaság - a korsóban
Többségüknek a piaca is kicsi - nem ritka, különösen Bajorországban, hogy kétezernél is kevesebb lelket számláló községek akár három helyi serfőzdét is eltartanak a fogyasztásukkal. A németek nem szívesen isznak olyan sört, amelyet nem a tartományukban főztek, a bajorok pedig még a más faluban főzött sört sem szívesen isszák meg - mondta a Lehman Brothers befektetési bank szakelemzője a The Economistnak.
Szemét yuppie-k almaléznek
Csakhogy a kicsik most már nehezen küzdenek meg azzal, hogy a sörárak az utóbbi nyolc évben 10 százalékkal csökkentek reálértékben Németországban, mert a lakosság mind többet törődik a vonalaival, és az ifjú sörivók mind kevesebben vannak.
Inkább kiszáradnak
Az egy főre jutó fogyasztás nyolc év alatt évi 142 literről 125 literre csökkent - Európa legnagyobb sörivóinak címét el is vették a németektől az írek. A legtöbb német sörgyárnak sem pénze, sem módja nincs a nemzetközi terjeszkedésre, a hazai visszaesést ellensúlyozandó. A jövő inkább az, hogy őket vásárolják fel.
Belgáké lehet a Beck
Az egyetlen német sörgyár, amely világméretekben jelen van, a Beck - termékeit 120 országban értékesíti, övé az amerikai importsörpiac 8 százaléka -, több kérővel tárgyal. Szakmai bennfentesek szerint a belga Interbrew lehet a nyertes, egyelőre 1,43 milliárd dolláros ajánlatával. A Heineken hírek szerint nem érdeklődik a Beck iránt, de a Heineken más úton már betört Németországba.
Ismételgesse gyorsan egymás után: 'Reinheitsgebot, Reinheitsgebot'
A piac törvénye a jelek szerint erősebb lesz, mint az 1514-es német sörtisztasági törvény, a Reinheitsgebot hagyománya. Az EU egységes belső piacán a Reinheitsgebot természetesen már nem állhatja útját az importnak, de arra senki sem kötelezheti a német polgárokat, hogy meg is vásárolják a nekik nem rokonszenves a söröket. Más azonban a helyzet a vállalatfelvásárlásokkal. Miközben az ifjabb német nemzedék kevesebbet törődik a Reinheitsgebottal, a Becknél a döntés előtt felmérték, hogy még három, legföljebb öt évig maradhatnak talpon önálló vállalatként, mielőtt a nemzetközi verseny felissza a profitot.