További Világ cikkek
A Viacom Inc. bejelentette, hogy eladja azt a filmtárat, amelyet a Paramount Pictures révén nemrégiben szerzett meg. A szóban forgó filmeket a DreamWorks mozicég készítette. A filmjogokat egy olyan befektetői csoport vásárolta meg, amelynek tagja a magyar származású milliárdos, Soros György és a Dune Entertainment. Soros befektetésének lehetőségéről már januárban szivárogtak ki hírek.
900 millió dolláros ügylet, 600 milliót ki is fizetnek
A filmtárat a mostani ügylet 900 millió dollárra értékeli - a MarketWatch.com szerint. A mostani tranzakció egyenesen következik abból, hogy a Viacomhoz tartozó Paramount cég tavaly megvásárolta a DreamWorks üzletágait 1,6 milliárd dollárért. Az ügyletből a Viacom nem kapja meg mind a 900 millió dolláros bevételt, hanem csak 600 millióhoz jut hozzá, bizonyos adósságelengedési manőverek és kereskedelmi szerződések szabályozásai miatt.
A DreamWorks-filmtár aladását a felek várhatóan április végéig bonyolítják le - a MarketWatch szerint. Elemzők szerint a Paramount nem akarta vállalni a DreamWorksszel járó összes kockázatot, és most elsősorban a produkciós részlegek átvételére koncentrál. Ez valójában azt jelenti, hogy "megszerezték Steven Spielberget", aki a filmstúdió első számú értékének számít.
Sikeres lesz-e a jövőben is Spielberg?
Ugyanakkor a pénzügyi elemzők nem feltétlenül hisznek Spielberg sikerében, hiszen a rendező legutóbbi filmje, a Munich (München) 75 millió dollárba került, és az amerikai piacon csak 47 milliót hozott a cégnek. Nemzetközi szinten e mozi 111,7 milliót termelt, de a híradások megjegyzik: ahhoz, hogy egy film rentábilis legyen, kétszer akkora bevételt kell hoznia, mint a produkciós költségek.
Spielberg egyébként a világ 50 legnagyobb bevételű filmjéből hetet rendezett, tehát azért a pénzügyi befektetőknek nem kell aggódniuk. És a produkciós stábjában olyan szakértőket foglalkoztat, mint a Universal Pictures korábbi elnöknője, Stacey Snider.
Mások úgy vélik, a Paramountnak már szüksége volt egy lökésre, hogy újraélessze saját filmgyártási tevékenységét. Mármint nemcsak remake-ek és televíziós sorozatok forgatása legyen a cég fő profilja. Ehhez volt szükség a DreamWorks megvásárlására.
A mostani Soros-féle tranzakció során a Soros Strategic Partners és a Dune cég 59 DreamWorks-film jogait szerezte meg. (Ezeket 2005. szeptember 15-éig bocsátották ki.) A filmtár disztribúciójára Sorosék ötéves kizárólagos jogokat szereztek, míg az eladó Viacom megtartott bizonyos zenei kiadói jogokat és más, a filmekhez kapcsolódó, kisebb jelentőségű kikötéseket tett.
Csak bérbe vették Sorosék a jogokat?
Az eladó ugyanakkor kisebbségi részesedést fenntart majd a filmek jogainak hasznosítására létrejött társaságban. A Viacom ezen felül kikötött bizonyos előjogokat a filmtár visszavásárlására is. Soros és a Dune az ötödik év végén visszaadhatja a filmtárat, természetesen "tisztességes piaci áron".
Elemzők figyelmeztetnek arra, hogy a DreamWorks több filmjét más stúdiókkal közösen készítette, például a sokat emlegetett Paramounttal is együttműködött. Ezért sokan nem értik, Soros miért vágott bele ebbe a zavaros ügyletbe, hiszen nem egyértelműek, tisztázottak a filmforgalmazási jogok sem bizonyos esetekben.
Megint mások tulajdonképpen egy egyszerű lízing-, illetve bérleti konstrukciót feltételeznek. Sorosék elképzelhető, hogy csak pár évre vállalták a filmtárral kapcsolatos feladatokat, addig kapnak a bevételből is, aztán visszaadják az egészet a Viacomnak, amely időközben a DreamWorks megvásárlásával kapcsolatos terheit is rendezheti.
A DreamWorks története 1994-re nyúlik vissza. Ekkor hozta létre a stúdiót Spielberg, illetve a Walt Disney stúdióvezetője, Jeffrey Katzenberg és a zenei piac mogulja, David Geffen. A trió a média minden ágában grandiózus terveket szövögetett: a szórakoztatóiparban a televízió, a zene és a digitális eszközök terén is terjeszkedni akartak.
A terveknek azonban csak egy része valósult meg, a DreamWorks elsőorban végül mégiscsak a filmekre koncentrált. A 2001-es Shrek nagy siker volt, és talán még nagyobb a 2004-es folytatás, a Shrek 2. Ezután azonban az animációs részlegek kezdtek leválni a stúdióról, és a kaliforniai Glendale-ben önálló cég lett belőle, Katzenberg vezetésével.
A játékfilmek közül az 1998-as Ryan közlegény megmentése volt a legnagyobb sikere a DreamWorksnek, ez 216 millió dollárt termelt az USA-ban és 479 milliót világszerte. A koprodukciók sorában ezután olyan filmek következtek, mint a Világok harca, az Egy csodálatos elme. Ezek már azon filmek sorába tartoznak, amelyek filmforgalmazási jogait bizonytalannak tartják a pénzügyi elemzők.