Megszűnik a Saab?

2005.01.11. 13:06
A mostani hírek csak megerősítik a korábbi elképzeléseket - a GM ugyanis már nyáron jelezte: felmerült a gyár bezárásának ötlete, ám ezt akkor elvetették.
Bár kicsi az esély rá, de elképzelhető, hogy a General Motors (GM) egyik leányvállalatánál, a Saabnál végzett vizsgálat miatt leépíti a svéd autómárkát, ha a felfuttatáshoz szükséges beruházások túl nagynak bizonyulnak - olvasható a Financial Times mai számában.

Kicsi az esély

#alt# Az MTI beszámolói szerint a Saab márkanév eltűnésére ugyan igen minimális az esély, de már ez is komoly politikai viharokat kavarhat az autóipart kiemelkedően fontosnak tartó Svédországban. Göran Persson svéd miniszterelnök már el is látogatott Zürichbe a GM európai főhadiszállására, hogy befektetési lehetőségeket vázoljon fel a Saab hatezer főt foglalkoztató, trollhättani gyárát körülvevő területeken.

A GM-nek régóta fejtörést okoz a Saab veszteségessége. Tavaly októberben Robert Lutz, a GM termékfejlesztési guruja elmondta, hogy a Saab márka roppant értékes az óriásvállalat számára, de az egekbe szökő veszteségek azonnali lépéseket sürgettek. Lutz szerint az anyavállalat vezetői előtt négy választási lehetőség nyílt, amikor dönteniük kellett a Saab jövőjéről: megszüntethették volna a márkát, folytathatták volna az addigi úton és évről évre lenyelhették volna az újabb és újabb veszteségeket, befektethettek volna mintegy ötmilliárd dollárt a Saab felfejlesztéséhez, vagy követhették a PSA Peugeot-Citroën példáját.

Nem vonzó

Akkor az első két lehetőség érthető módon nem vonzotta a GM vezetését, a harmadikhoz pedig hiányzott a pénz és a megtérülés lehetősége, így a negyedik módszert választották, amely az Opellel való együttműködés elmélyítését és a Saab önállóságának megnyirbálását jelentette. E szerint a magyarázat szerint ez volt az egyetlen racionális lehetőség a Saab márkanév megmentésére. Mostanra azonban az első lehetőség újra felmerült.

A márkanév eltűnésének valószínűségét csökkenti, hogy a GM tavaly két új modellel egészítette ki a Saab kínálatát, és hétfőn John Devine, a GM pénzügyi vezetője is úgy nyilatkozott, hogy a Saab márkanevének még mindig van vonzereje. Az egyik nagy kérdés a Saabbal kapcsolatban az árfolyamkockázat kivédése: a svédországi gyár jövőjét nagy mértékben veszélyezteti a svéd korona utóbbi időben tapasztalt erősödése, ami rontotta az itteni termelés versenyképességét. A Saab az utóbbi tíz évben kilenc alkalommal veszteséggel zárt.