Eltolták a Baljós Árnyakat a marketingesek

2002.04.24. 15:51
Minden idők egyik legfurfangosabb marketing trükkjére gyanakszik az Index filmipari elemző csoportja. Éppen most, a Csillagok Háborúja sorozat újabb darabjának bemutatója előtt szivárgott ki ugyanis egy olyan levél, amelyben George Lucas elismeri, hogy a széria negyedikként elkészült első része, a Baljós Árnyak sok tekintetben bukás volt, hiába hozott közel 1 milliárd dollár bevételt. Gyanúnkat az táplálja, hogy Lucas azt ígéri, a május 16-án bemutatandó Klónok Támadása egészen másmilyen lesz.
Mivel a Baljós Árnyak főként a sorozat régi, most már fiatal vagy felnőtt rajongóit ábrándította ki, a mostani lépés kísérlet lehet az ő visszahódításukra. Az első rész ugyanis az egészen kis gyermekeket célozta meg, ami az aránylag sok néző ellenére üzletileg visszaütött: a befolyásolható korú népességre olyan marketingkampányt borítottak, hogy attól még ők is besokalltak és nem vásároltatták meg szüleikkel a műanyag figurákat.

Nem jött be

A Newsweek amerikai hírmagazin megszerzett egy dokumentumot, amelyet George Lucas rendező cége, a Lucasfilm a Hasbrónak írt, és ebben elismeri, hogy a "legutóbbi film nem teljesítette a várakozásokat".

Vattacukor törökmézzel

A Lucasfilm most már elismeri, hogy egyszerűen túlpörgették a film körüli marketingkampányt, túl sok engedélyezett baba, jármű, képeskönyv, póló és üdítős doboz készült, ami visszaütött. Rengeteg áru maradt a kereskedők nyakán. Jellemző adat, hogy a Pepsi 8 milliárd doboz Baljós Árnyak-ábrával diszített üdítőt dobott piacra.

A Hasbro járt a legrosszabbul

A Hasbro játékgyárra, amely mindenkit megdöbbentve hajlandó volt 650 millió dollárt (176 milliárd forintot) kifizetni Lucasnak a három új epizód figuráinak jogaiért, rárohadt a legyártott babamennyiség egynegyede. Kivételes bravúrt mutatott be a Tricon Global Restaurants, amely a KFC, a Pizza Hut és a Taco Bell gyorsétterem-láncok tulajdonosa: az étkezdékben a Baljós Árnyak kampány alatt nemhogy nem ugrott meg a vendégek száma, de egyenesen csökkent.

Telítődtek a gyűjtők

A Csillagok háborúja emléktárgyak és játékok háromnegyedét gyűjtők vásárolják fel. Ezúttal azonban annyi volt a gyűjtenivaló, hogy a megszállottak egy idő múlva sarokba vágták a babaházat és elmentek fénykardozni a szomszéddal.

A Klónok Támadásának emiatt nincs üdítős szponzora és mindössze harmadannyi licensz jogot adtak el, mint az első résznél.

Gyerekmentes övezet

A várakozáshoz képest gyenge nyereség oka persze nem csak a Yoda-baseballütők áradata volt, hanem az, hogy a film a rajongótábor szerint sokkal rosszabb volt a három klasszikus résznél. A Lucasfilm - ha valóban szándékosan szivárogtatta ki az önkritikát - szellemes trükkel próbálja visszanyerni a fanatikusok érdeklődését: elismeri, hogy a Baljós Árnyakkal nem volt minden rendben, egyúttal felcsigázza a várakozást, hogy a Klónok támadása újra a régi lesz - "sötétebb hangulata lesz, hasonlóan az eredeti történethez" és "nem lesznek bugyuta szereplők vagy gyerekek".

Obi Wan is szapul

Az önkritikus hullámhoz a gyártó cégen kívül csatlakozott Ewan McGregor brit színész is, aki az első részben a fiatal Obi Wan Kenobi szerepét játszotta. McGregor "kiábrándítónak" és "laposnak" titulálta az epizódot, a FilmFournak adott interjújában viszont "sokkal jobbnak" nevezte a most bemutatandó folytatást. "Viccesebb és színesebb, jobban emlékeztet az eredeti 3 részre, mint az első epizód.

A siker érdekében Lucas levonta a következtetést és bevont egy társat a forgatókönyvírásba. A Newsweek megszerezett egy példányt a forgatókönyv egy korábbi változatából és ez alapján azt állítja, a stílus javult.