Business Talks '24
Üzleti konferencia
A szlovák kormány legutóbbi ülésén úgy döntött, hogy akár 150 kilométernyi, ppp-program keretében épülő két útszakasz megvalósításához is úgy foghatnak hozzá, hogy előtte nem rendezik a nyomvonal tulajdonviszonyait, magyarán a szükséges terület felvásárlása nem történik meg. Konkrétan a Zsolna és Kassa közötti 100 kilométeres autópálya-szelvényről, valamint a Nyitra és Zólyom közötti 50 kilométeres gyorsforgalmi útszakasz megvalósításáról van szó.
A Fico-kormány ugyanis elfogadta a sztrádaépítés ellentmondásos törvénytervezetét, ami lehetővé teszi, hogy teljesüljön Robert Fico miniszterelnök akarata: a Pozsony-Zsolna-Kassa közötti autópálya 2010-es átadása. A kabinet elképzelése szerint a földtulajdonosok kártalanítása az építkezés ideje alatt történik, és nem előtte, ahogyan eddig.
E nem éppen jogtiszta megoldás ellen a kabinet néhány tagja máris felemelte szavát, emellett több polgári szervezet is tiltakozott. "Az állam gyakorlatilag anélkül fogja használni a magántulajdonban levő területet, hogy előtte a tulajdonossal megegyezett volna" - nyilatkozta a Pravda csütörtöki számában Peter Majkúch jogász. A hírt megerősítette Lubomír Vázny szlovák közlekedési miniszter, aki szerint enélkül nem teljesülne az ambiciózus célkitűzés, Pozsony és Kassa sztrádakapcsolata 2010-ig. A kabinet által elfogadott útépítési törvénytervezet sürgősen a parlament elé kerül, hogy 2008. január elsejével hatályba léphessen.
A szlovák kormány arról is döntött, hogy a leszakadó dél-szlovákiai régiók felkarolása érdekében a Zólyom-Losonc-Rimaszombat-Rozsnyó-Kassa gyorsforgalmi út építését ugyancsak felgyorsítják, az új határidő 2012. A közlekedési tárca koncepciója szerint ez 175-250 milliárd korona közötti összeget emészt fel, ám a pénzügyminisztérium a ppp-projektekben rejlő buktatókat is látva akár a 300 milliárdos (2219,96 milliárd forint) végösszeget sem tartja kizártnak. Ezt a pénzt harminc év alatt törlesztené az állam a beruházóknak.
Az első ppp-tendert már szeptember végéig ki kellett volna írni, azonban máig hiányzik az ügytől ódzkodó pénzügyi tárca állásfoglalása, vagyis máris csúszás van az ütemtervben. Ennek ellenére a hét végén a közlekedési tárca meghirdette az előzetes tendert, amelynek alapján 130 milliárd koronához juthatnak a vállalkozók.
Nemcsak a szlovákok hadakoznak a költségekkel, elszaladtak az autósztráda-építés árai Lengyelországban is. A Gazeta Wyborcza című lap szerint valószínűleg a világ legdrágább autósztrádája az S8-as 10,4 kilométeres szakasza Varsó alatt: kilométerenként 171,4 millió zlotyba (11,38 milliárd forint) kerül az országos út- és autópálya-igazgatóság becslése szerint (csak összehasonlításként: a Magyarországon utoljára átadott 100 kilométer autópálya kilométerenkénti átlagos beruházási költsége hárommilliárd forint körül volt).
Az építők azonban másképp számolnak, és a legolcsóbb ajánlat is kilométerenként 206,7 millió zloty, a konkurenciáé pedig 230,8 millió (15,3 milliárd forint). Ennek fényében már nem is olyan imponáló a varsói kormány által a napokban elfogadott sztrádaépítési program, amely - nagyrészt a 2012-es labdarúgó Európa-bajnoksághoz kötődően - 2012-ig 121 milliárd zlotyt szán erre a célra.
Business Talks '24
Üzleti konferencia