Szilvia
5 °C
16 °C

Csak törvénysértéssel gyorsítható a sztrádaprogram

2007.10.01. 07:48
Felgyorsítja az autópálya-építéseket Szlovákia, és ehhez törvényt sérteni sem félnek. A pozsonyi kabinet úgy döntött: akár 150 kilométernyi gyorsutat is megépít úgy, hogy előtte nem vásárolja meg az éptkezéshez szükséges területet. A földtulajdonosokat, hasonlóan a horvát modellhez, majd csak később kártalanítják. A lengyelek viszont hozzánk akarnak hasonlítani: Varsónál megépítik a világ legdrágább, kilométerenként több mint 11 milliárdba kerülő sztrádáját.

A szlovák kormány legutóbbi ülésén úgy döntött, hogy akár 150 kilométernyi, ppp-program keretében épülő két útszakasz megvalósításához is úgy foghatnak hozzá, hogy előtte nem rendezik a nyomvonal tulajdonviszonyait, magyarán a szükséges terület felvásárlása nem történik meg. Konkrétan a Zsolna és Kassa közötti 100 kilométeres autópálya-szelvényről, valamint a Nyitra és Zólyom közötti 50 kilométeres gyorsforgalmi útszakasz megvalósításáról van szó.

Pozsony-Kassa 2010-re

A Fico-kormány ugyanis elfogadta a sztrádaépítés ellentmondásos törvénytervezetét, ami lehetővé teszi, hogy teljesüljön Robert Fico miniszterelnök akarata: a Pozsony-Zsolna-Kassa közötti autópálya 2010-es átadása. A kabinet elképzelése szerint a földtulajdonosok kártalanítása az építkezés ideje alatt történik, és nem előtte, ahogyan eddig.

E nem éppen jogtiszta megoldás ellen a kabinet néhány tagja máris felemelte szavát, emellett több polgári szervezet is tiltakozott. "Az állam gyakorlatilag anélkül fogja használni a magántulajdonban levő területet, hogy előtte a tulajdonossal megegyezett volna" - nyilatkozta a Pravda csütörtöki számában Peter Majkúch jogász. A hírt megerősítette Lubomír Vázny szlovák közlekedési miniszter, aki szerint enélkül nem teljesülne az ambiciózus célkitűzés, Pozsony és Kassa sztrádakapcsolata 2010-ig. A kabinet által elfogadott útépítési törvénytervezet sürgősen a parlament elé kerül, hogy 2008. január elsejével hatályba léphessen.

Zólyom-Kassa 2012-re

A szlovák kormány arról is döntött, hogy a leszakadó dél-szlovákiai régiók felkarolása érdekében a Zólyom-Losonc-Rimaszombat-Rozsnyó-Kassa gyorsforgalmi út építését ugyancsak felgyorsítják, az új határidő 2012. A közlekedési tárca koncepciója szerint ez 175-250 milliárd korona közötti összeget emészt fel, ám a pénzügyminisztérium a ppp-projektekben rejlő buktatókat is látva akár a 300 milliárdos (2219,96 milliárd forint) végösszeget sem tartja kizártnak. Ezt a pénzt harminc év alatt törlesztené az állam a beruházóknak.

Az első ppp-tendert már szeptember végéig ki kellett volna írni, azonban máig hiányzik az ügytől ódzkodó pénzügyi tárca állásfoglalása, vagyis máris csúszás van az ütemtervben. Ennek ellenére a hét végén a közlekedési tárca meghirdette az előzetes tendert, amelynek alapján 130 milliárd koronához juthatnak a vállalkozók.

Egy méter, 11 millió forint

Nemcsak a szlovákok hadakoznak a költségekkel, elszaladtak az autósztráda-építés árai Lengyelországban is. A Gazeta Wyborcza című lap szerint valószínűleg a világ legdrágább autósztrádája az S8-as 10,4 kilométeres szakasza Varsó alatt: kilométerenként 171,4 millió zlotyba (11,38 milliárd forint) kerül az országos út- és autópálya-igazgatóság becslése szerint (csak összehasonlításként: a Magyarországon utoljára átadott 100 kilométer autópálya kilométerenkénti átlagos beruházási költsége hárommilliárd forint körül volt).

Az építők azonban másképp számolnak, és a legolcsóbb ajánlat is kilométerenként 206,7 millió zloty, a konkurenciáé pedig 230,8 millió (15,3 milliárd forint). Ennek fényében már nem is olyan imponáló a varsói kormány által a napokban elfogadott sztrádaépítési program, amely - nagyrészt a 2012-es labdarúgó Európa-bajnoksághoz kötődően - 2012-ig 121 milliárd zlotyt szán erre a célra.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?