Mégis felépül a szlovákiai Kia autógyár

2005.04.19. 08:10
A Dzurinda-kormány várhatóan ma elfogadja, hogy az eredeti 80 millió korona helyett 180 millió koronáért vásárolja meg a majdani autógyárnak otthont adó telket. A tulajdonos két-háromszoros áron szabadul meg a földterülettől.
A Dzurinda-kormány várhatóan holnapi ülésén fogadja el azt a javaslatot, amellyel megmenti a Zsolna mellett épülő dél-koreai Hyundai/Kia autógyár beruházását - írta meg a Napi Gazdaság. A lényeg: a korábban kínált 140-150 koronás négyzetméterenkénti árral szemben megadja a telektulajdonosok követelte 350 koronát (11,5 euró), így majd egyéves csúszással, de végre megindulhat az üzem építése.

Újabb százmillió

Ez mintegy 180 millió koronába kerül majd az államnak, ami legalább 100 millióval több az eredeti tervnél. A Hyundai/Kia koreai vezetői a múlt héten Pozsonyban kijelentették: nem tervezik a nagyberuházás áthelyezését Csehországba vagy Magyarországra.

Legutóbb úgy volt, hogy október közepén megkezdheti a Kia Motors autógyárának építését – legalábbis ebben bízott Stanislav Vinc, a projekt előkészítésével megbízott hivatal vezetője. A szlovák kormány nem tudta tartani az augusztus végi határidőt a szükséges terület átadására, mert a földtulajdonosok nem fogadták el az állam árajánlatát. Vinc akkor abban reménykedett, október 15-ére meglesz az összes engedély az építkezés beindításához.

A Hyundai leányvállalata, a Kia Motors a 700 millió eurós beruházással felépülő szlovákiai gyárában évi 200 ezer személygépkocsit fog gyártani, ami közel négyezer embernek ad majd munkát. A szlovák kormány 4 milliárd koronát meghaladó kedvezményt ajánlott a beruházónak.

Ezzel párhuzamosan a Pozsonyhoz közeli Nagyszombaton (Trnava) a francia Peugeot-Citroen 2006-tól évi 300 ezer autót fog gyártani, a Volkswagen évente 280 ezer autót gyárt Szlovákiában. A Kia-beruházás révén Szlovákia egy főre vetítve a világ legnagyobb autógyártója lesz.