Elszórakozunk 1800 milliárd dollárt

2006.06.22. 07:55
Évről évre dinamikusan emelkedik a szórakozásra és reklámra fordított pénz mennyisége. A trend szerint 2010-ben ez már 1800 milliárd dollár lesz, ami 17 évnyi magyar GDP-nek felel meg. Az áttörést itt is Kína jelentheti.

A világ évről évre többet költ szórakozásra és médiára: a PricewaterhouseCoopers (PwC) előrejelzése szerint 2010-ben már 1800 milliárd dollárt, elsősorban a széles sávú és a vezeték nélküli technológia terjedése következtében. A leggyorsabb a növekedés az ázsiai–csendes-óceáni térségben várható: 2009-re Kína – Japánt megelőzve – Ázsia legnagyobb média- és szórakoztatóipari piaca lesz.

A világ vezető médiafogyasztója az Egyesült Államok, és az is marad. Bár a médiakiadások ott évente átlag csak 5,6 százalékkal nőnek a 2006–2010-es időszakban, így is elérik majd a 726 milliárd dollárt.

Reklámpiac: online áttörés

A reklámpiac értéke a tavalyi 385 milliárd dollárról 521 milliárdra emelkedik 2010-ig. Ezen belül az internetes reklámok összege nő a leggyorsabban: a 2002-es 3 százalékról 10 százalékra, azaz 52 milliárd dollárra emelkedik. Az internet után a leggyorsabb növekedés a videojátékok piacán várható, amelynek értéke a tavalyi 27 milliárdról 2010-ben 46 milliárd dollárra emelkedik.

A széles sávú internettel rendelkező háztartások száma a tavalyi 187 millióról az évtized végére 433 millióra nő, a mobiltelefonnal rendelkezőké pedig 1,8 milliárdról 2,8 milliárdra megy fel. Az online szórakozásokra fordított kiadások a tavalyi 19 milliárd dollárról 2010-re 67 milliárdra emelkednek.

Nem lesz oka panaszra a szerencsejáték-iparnak sem: öt év alatt 82-ről 125 milliárdra nő a bevétel, részint az online szerencsejátékok növekvő népszerűségének köszönhetően, részint mert új kaszinók épülnek. Az Egyesült Államokban lévő mozikban idén kezdik meg az átállást a digitális technológiára, az évtized végéig mintegy 10 ezerben működik majd az új rendszer, ami egyszerűsíti és olcsóbbá teszi a disztribúciót és lehetővé teszi ugyanannak a filmnek több változatban való vetítését.