Láncfűrésszel a Tesco ellen

2005.06.06. 15:31
A legnagyobb brit áruházlánc elszürkíti a bevásárlóutcákat, megfojtja a független kisvállalkozásokat és klónvárosok országává változtatja Nagy-Britanniát, ezért a Tescót legjobb lenne feldarabolni, állítja egy független brit alapítvány.

A Tesco feldarabolását javasolja egy brit üzleti kutatócég, amely szerint a legnagyobb brit kiskereskedelmi lánc hatalmas mértékű terjeszkedése most már a helyi szintű közösségeket és vállalkozásokat károsítja.

A New Economics Foundation nevű, a brit pénzügyminisztériummal együttműködő, de egyébként független gazdaságkutató központ hétfőn tette közzé azt a felmérését, amely 103 brit nagyváros és 27 londoni kerület központi bevásárlóutcáinak képét hasonlította össze abból a szempontból, hogy a nagy kiskereskedelmi hálózatok terjeszkedése milyen mértékben teszi egyformává a városközpontok utcaképét.

Kétszázharmincezer fontos haszon óránként

Ebből a szempontból a délnyugat-angliai Exeter bizonyult a legrosszabb "klónvárosnak", mert itt a fő bevásárló negyedben mindössze egyetlen független kiskereskedelmi egység maradt, az összes többi bolt a mindenhol máshol megtalálható láncok hálózatába tartozik.

A jelentés szerint Nagy-Britannia egésze a "klónvárosok" országává válik, mivel a nagy kiskereskedelmi hálózatok megfojtják a kis független vállalkozásokat, és teljesen egyformává szürkítik a bevásárlóutcákat.

A New Economics Foundation igazgatója a jelentés kapcsán azt mondta a hétfői Financial Timesnak, hogy a Tesco piaci részesedése már "túlhaladta a fenntartható szintet", ezért a hálózatot fel kellene darabolni. Andrew Simms szerint a Tesco versenyellenes gyakorlatot folytat, egyebek mellett azzal, hogy kedvezőtlen szerződési feltételeket erőltet a beszállítókra.

A teljes brit lakosság 60 százaléka havonta legalább egyszer felkeres egy Tesco-üzletet, és a cég a brit szupermarket-piac 30 százalékát ellenőrzi.

A Tesco adó előtti eredménye a tavalyi pénzügyi évben 20,5 százalékkal 2,029 milliárd fontos rekordra nőtt, vagyis a cég óránként több mint 230 ezer font hasznot termelt.

Be kell fedni a Váci utcát

A New Economist Foundationéhoz hasonló eredményre jutott a GfK Hungária piackutató cég is, amelynek a belvárosi kiskereskedelem felvirágoztatását célzó, a fővárosi önkormányzatnak készített koncepcióterve leszögezi: a városszéli bevásárlóközpontok és hipermarketek kicsalogatják a népet a belvárosból, amely így elnéptelenedik. A GfK nem beszél feldarabolásról; a piackutató szerint a megoldás az lenne, ha a főváros több tízezer négyzetméternyi kiskereskedelmi célú vásárlóterülettel, sétálóutcákkal, esetleg a Váci utca befedésével csalogatná a vásárlókat a Körúton belülre.