A szex mellett ne reklámozz!

2002.06.19. 15:33
Az Iowa állami egyetem kutatói szerint a hirdetők irracionálisan cselekszenek, ha szexuális vagy erőszakos tartalmú tévéműsorokban próbálják népszerűsíteni termékeiket. Brad Bushman pszichológus kutatási eredményei ugyanis azt mutatják, az ilyen műsorokban elhelyezett reklámokra a nézők - kortól és nemtől függetlenül - jóval kevésbé emlékeznek, mint az ártatlanabb tartalmú műsorokban hirdetett termékekre.
A hirdetők rendszerint úgy gondolják, olyan műsorokban érdemes reklámozni, amelyek a legtöbb nézőt csábítják. A szex és az erőszak pedig meglehetős nézősereget vonz, különösen a hirdetők számára különösen fontos 18-34 éves korosztályból.

Brad J. Bushman és Angelica M. Bonacci, az iowai egyetem pszichológusai a Journal of Applied Psychology legújabb számában megjelent tanulmányukban arra a következtetésre jutottak, a szexuális és erőszakos tartalmú tévéműsorok - mily' meglepő! - szexuális és erőszakos gondolatokra csábítják a nézőket, akik így nem fordítanak annyi figyelmet a szünetekben megjelenő hirdetésekre, hogy a reklámozott márkák, illetve termékek megragadjanak hosszú távú memóriájukban.

Kísérletük során 324 - 18 és 54 év közötti - felnőttnek szexuális, erőszakos valamint semleges tartalmú tévéműsorokat vetítettek, majd egyebek mellett megkérték őket arra, idézzék vissza, milyen reklámokra emlékeznek a műsorokba iktatott három rövid reklámblokkból. Ez a feladat természetesen nem okozott különösebb gondot a nézőknek.

A kísérlet résztvevőit azonban 24 óra múlva telefonon megkeresték, ugyan, számoljanak be ismét arról, milyen termékek reklámjaira emlékeznek. A semleges tartalmú műsorokat néző kísérleti alanyok 83 százalékkal több reklámra emlékeztek, mint azok, akik szexuális vagy erőszakos tartalmú tévéműsorokat láttak. Ez a különbség nemtől, életkortól és érdeklődéstől függetlenül fennállt.