Észtországban a legolcsóbb az új autó

2005.03.09. 10:14
Az Európai Bizottság legfrissebb jelentése szerint a unió területén az új autók árai a 25 tagállamot tekintve közeledni látszanak egymáshoz. Bár néhány modell és ország esetében kiugró árkülönbségek figyelhetők meg, ez a rés a korábbiakhoz képest fokozatosan zárul.
Az euró-övezet országaira általánosságban érvényes, hogy a helyi adók felszámítása előtt Finnországban a legalacsonyabbak és Németországban a legmagasabbak az új autók árai. A teljes EU-t vizsgálva megállapítható, hogy az új tagállamokban az autók átlagára különösen alacsony, a csúcstartó pedig Észtország. A magyar autóvásárló a táblázatokból kibogarászhatja, adók nélkül mennyibe kerülnek itthon az autók.

Az unió piaci versenyért felelős főbiztosa, Neelie Kroes szerint az új tagállamok előrehaladó integrációjával a teljes EU-ban egymáshoz közelednek az autóárak. A főbiztos bizonyos benne, hogy a gépjárművek forgalmazására vonatkozó új jogi szabályozás illetve az uniós versenyjog következetes alkalmazása elősegíti az árak további közeledését. Mint emlékezetes, ennek egyetlen eszköze annak biztosítása, hogy az év végével megszűnik minden akadály a más országokból történő párhuzamos autóimport előtt.

Novemberben lejár a mentesség

A Bizottság ennek érdekében alakította át a csoportmentességi szabályozást, amely a gépjárművek forgalmazására fokozatosan kiterjeszti az uniós versenyjog szabályait. Ezen kívül több eljárás indult autógyártók ellen, amiért korlátozták az EU-n belül a gépjárművek párhuzamos importját. Bár a számok alapján a helyzet javulni látszik, még sok tennivaló akad, illetve nem lazíthatók a szigorú gyakorlati szabályok sem, fogalmaz a Bizottság közleménye.

A 2004. november 1-én végzett mintavétel alapján 2004 májusához képest csökkentek az árkülönbségek. A 25 nemzeti piacon az árak átlagos eltérése 6,9 százalékról 6,4 százalékra csökkent. A közeledés nagyobbik részét az új tagállamok piacai adják, az euró-övezeten belül pedig csekély, 4,4 százalékos maradt a szórás.

Feleannyiba kerül az Astra

Ennek ellenére komoly különbségek adódhatnak bizonyos modellek legolcsóbb és legdrágább nemzeti nettó árai között. Az összehasonlításban használt 1909 árat tekintve 598-ra igaz, hogy 20 százaléknál többel haladja meg a típus unióban felfedezhető legkedvezőbb nettó árát. Fél évvel korábban ugyanez a szám 813 volt a vizsgált 1788 árcédulából.

A mostani mintában a legnagyobb árkülönbség az Opel Astra esetében jelentkezik. A típus az EU 10 legkeresettebb autója közé tartozik, és Németországban az adózás előtti ára csaknem 50 százalékkal magasabb, mint a szomszédos Dániában. Az árkülönbségnek köszönhetően az a német vásárló, aki Dániában veszi meg az Astráját, az alacsonyabb számlaösszeg miatt kisebbre adódó német áfával együtt 3700 eurót (895 ezer forintot) spórolhat. Aki ezt nem hiszi, ellenőrizheti a jelentés érdekességeket összesítő rövid kivonatát (PDF, 122 Kb).

Észtország előzött

A felmérésben vizsgált típusok esetében Németország és kisebb mértékben Ausztria az EU legdrágább piacai. Németországban a vizsgált 91 modellből 38 viseli az euró-övezet legmagasabb árcéduláját, 21 modell pedig legalább 20 százalékkal drágább, mint az övezet legkedvezőbb nemzeti piacán.

Az euró-övezeten belül magas helyi adók miatt Görögország és Finnország lehet a vonzó a máshonnan érkező vásárlók számára. Az övezeten kívül Észtország csábít a görögnél átlagosan 2,5 százalékkal alacsonyabb árakkal. Észtország ezzel a tavaly májusban vezető Lengyelországot váltotta.

Van, ahol óccsítottak

2004 végén az előző évhez képest az EU teljes területén átlagosan fél százalékkal, az euró-övezetben pedig 0,9 százalékkal voltak magasabbak az új autók árai. Ugyanezen időszakban az infláció átlagos mértéke mindkét területen 2,4 százalékra adódott.

Az autók átlagára csökkent Németországban (-0,1 százalék), Nagy-Britanniában (-1,2 százalék) és Csehországban (-6 százalék), miközben csekély mértékben emelkedtek Franciaországban (+1,1 százalék) és Olaszországban (+0,8 százalék)

Azokban az országokban, ahol az autók adózás előtti ára olcsónak számít, a fogyasztói árak sem emelkedtek jelentősen, kivéve talán Lengyelországot (+7,4 százalék). Csekély áremelkedés mutatkozott Dániában (+1,6) és Görögországban (+2,2), miközben Finnországban (-1,7), Észtországban (-8,4) és Litvániában (-2,8) az árak csökkenése következett be.