Gerzson
-3 °C
2 °C

Egyetlen klikk döntötte be majdnem a United Airlines-t

2008.09.12. 13:08
Kapcsolódók (14)
Egyetlen ember érdeklődése elég volt ahhoz, hogy a Sun-Sentinel legolvasottabb cikkei közé repítsen egy hatéves hírt. Véletlenek sorozata miatt ez majdnem bedöntötte a világ legnagyobb légitársaságát. Közben a vita egyre inkább elmérgesedik a Google és a Tribune között, a hatságok pedig csalás után vizsgálódnak.

Az amerikai pénzügyi felügyelet, a SEC vizsgálódik a United Airlines részvényeinek hétfői zuhanása után. Egyelőre még az elején tart a nyomozás, azt akarják kideríteni, hogy hibázott-e valaki. A történet lényege: hétfőn a Google beindexelt egy hatéves hírt, mely egy floridai újság legolvasottabb üzleti hírei közé került. A hír kalandos úton végül bekerült a brókerek által kedvelt Bloomberg hírei közé, melynek hatására a légitársaság részvényeinek árfolyama 15 perc alatt 76 százalékot esett. (Részetesen itt olvashat az esetről.)

Amikor hamis információ terjed rádión, tévén vagy interneten egy társaságról, felmerül a csalás gyanúja – nyilatkozta John Reed Stark, a SEC egyik vezetője a Wall Street Journalnak. Arról nem akartak nyilatkozni, hol tart a vizsgálódás, az sem biztos, hogy nyomozásig jut az ügy, ha nem találnak semmit.

Bár az újság tulajdonosa, a Chicago Tribune és a Google egymásra mutogat, szakértők szerint az eset azt mutatja, milyen korlátai vannak az automata keresőknek. Ugyanakkor sokkal jobb módszert kell találni ahhoz, hogy ezt az információt fel is dolgozzák. Az eset azt is megmutatta, hogy azért mert az információ egy újságtól jön, még nem biztos, hogy igaz – ez a Google hátránya.

A Google azonban azzal védekezik, hogy a médiacégeknek és kiadóknak kell gondoskodni arról, hogy a honlapjukon megjelenő hírek igazak legyenek. "A mi feladatunk rendezni az információt, az ő feladatuk pedig az, hogy információt szolgáltassanak" – jelentette ki a cég szóvivője, Gabriel Stricker.

A Tribune azt mondja, az egész a Google hibája, mert a keresőrobot nem tud különbséget tenni breaking news és régebbi, de éppen olvasott hír között. A lap azt állítja, hogy egyetlen kattintás elég volt az alacsony látogatottságú vasárnap reggeli órákban ahhoz, hogy a legolvasottabb cikkek közé emelje a hatéves hírt.

A lapnál azt is állítják, hogy hónapokkal ezelőtt arra kérték a Google-t, hogy ne indexelje az oldalait. A Google azonban ezt tagadja. Gabriel Stricker felvetette, hogy talán az újságoknak ki kellene dolgozni néhány szabályt, mely alapján könnyen beazonosítható, az adott cikk mikor készült.

Ugyanakkor az elemzők nem hiszik, hogy az eset komolyan érintené a Google-t, egészen addig nincs veszélyben a hitelessége, amíg nem lesznek rendszeresek ezek a problémák.