Judit
3 °C
7 °C

Gyalázatosak a magyar utak

2007.10.15. 07:49
Az átmenő kereskedelmi forgalmat szinte minden országban az útdíjak bevezetésével és emelkedő tarifákkal próbálják visszaszorítani. Lehet, hogy nem is ez a megoldás? A Világbank szerint az utak minőségén kellene javítani, mivel egy-két országban, köztük Magyarországon is, rossz állapotban vannak.

A Világbank tanulmánya szerint a kereskedelem volumene 50 százalékkal növelhető lenne egy megvalósítható úthálózati felújítással az európai országokban. Ami nagyon rossz fényt vet ránk: már akkor is 30 százalékos növekedés lenne elérhető az egész régió területén az átmenő kereskedelmi fogalom hatékonyságában, ha nem lennének ilyen siralmasak az albániai, a romániai és a magyar utak.

A tanulmány célja eredetileg az volt, hogy bebizonyítsa, a tarifák emelése nem mindig megoldás az utak kímélésére és a bevételek növelésére. A fő kereskedelmi útvonalakat inkább olyan szintre kellene javítani, ami elbírja a kamionforgalmat. Emellett városokat elkerülő szakaszokat kellene kialakítani, fejleszteni kéne a vasúti és a vízi szállítás lehetőségeit, valamint csökkenteni az útdíjakat. Ezzel ugyanis a kereskedelmi hatékonyság és az ahhoz kötődő bevételek minimum harmadával javulhatnának, és senki nem lenne felháborodva a városokon keresztülhajtó kamionok miatt.

27 ország, 138 város

Az exportcégek a költségeik kalkulálásánál és az idő megtervezésénél nemcsak az otthoni infrastruktúra fejlettségét veszik figyelembe, hanem a környező országok által nyújtott lehetőségeket, előnyöket és hátrányokat is, mivel muszáj valahogyan keresztüljutni rajtuk. Vagyis a kereskedelem és az utak minősége nagyban összefügg, és ha az utak minősége javul, várhatóan a kereskedelem minősége és volumene is javulni fog.

A tanulmány Európa és Közép-Ázsia 27 országát és 138 városát összekötő utakat vizsgálta meg, amelyek elég széles körűen változnak a minőség szempontjából országokon belül és országonként is. A legrosszabb állapotban a volt szovjet tagállamok útjai vannak.

Az utak vizsgálatát speciális térképek és szoftverek használatával végezték a szakemberek, és csak azokat az utakat vették figyelembe, amelyek le vannak aszfaltozva. Az utak minőségére vonatkozóan több forrást is figyelembe vettek, hogy ki lehessen szűrni az esetleges véleménykülönbségeket.

A minőségi vizsgálatok eredményét két tényező is befolyásolta, az első a távolságok súlyozott átlaga, a második pedig ugyanez az adat összehasonlítva a kereskedelmi forgalomra használt és alkalmas betonutak környező országokban mért hosszával.

Meglepő koncentráció

A vizsgálat során meglepő földrajzi-területi koncentrációt találtak a rossz útminőségnél: Albánia, Románia és Magyarország hármasát. Ennek a három országnak nem csak a saját, hanem a környező országok kereskedelmére is jelentős hatása van.

Összességében a vizsgálat eredménye szerint 1 százalékos javítás az összes ország területén az utak minőségében 0,8 százalékos kereskedelmi fellendülést eredményezne. Az utak használati díjának 1 százalékos csökkentése pedig további 3-4 százalékot hozna a tanulmányba bevont országoknak.

A kritika mellett az is megfogalmazódott, hogy ezekben az országokban mennyibe is kerülne az utak rendbe tétele. Az országok anyagi helyzetét nem vették figyelembe a számításoknál, és ettől függetlenül határoztak meg 3 költségtervezetet, amivel már nagymértékben javítani lehetne a három fent említett terület útjainak minőségét.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?