Szorongatják a viaduktunkat a szlovákok és a románok

2007.08.15. 07:44
Autópálya kilométerenként 6,9 milliárd forintért – nemcsak nálunk szállnak el az árak, ha beindulnak a sztráda- és hídépítők. A szlovák D1-es autópálya vágbesztercei 5 kilométeres szakasza nettó 4,69 milliárd koronáért épül meg, ezzel az lesz a bezzegország legdrágább útja. Nem véletlenül: a sztrádát egy 1444 méter hosszú viadukton, a város fölött vezetik el. A románok csaknem 1,8 kilométereset építenek Berettyószéplak közelében, ami 73 méterrel rövidebb ugyan, mint a mi kőröshegyink, de csak 60 millió euróba (15 milliárd forintba) kerül.

Az Európa legnagyobb autópálya-beruházásának számító észak-erdélyi sztráda részeként megépül a leghosszabb kelet-európai völgyhíd, adta hírül az elkészültekor 415 kilométer hosszú sztráda honlapján a beruházó Bechtel International. Az amerikai cég közlése szerint a Réz hegység nyugati nyúlványánál, Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) térségében kell megépíteni az 1798,6 méteres, vagyis csaknem 1,8 kilométer hosszú völgyhidat.

A magyar határnál lévő Borstól Brassóig épülő sztráda beruházója szerint ez a völgyhíd lesz Kelet-Európa leghosszabb viaduktja. Ezzel hazánkat már nem sorolják Kelet-Európához, hiszen a mi kőröshegyi viaduktunk 1872 méter hosszú, az erdélyit tehát 73 méterrel felülmúlja.

Viadukt baráti áron

Kattintson a nagyításhoz!

Igaz ugyanakkor, hogy a Bechtel sokkal olcsóbban építi meg a berettyószéplakit, mint amennyibe a Strabag és a Hídépítő kettőse által összehozott balatoni völgyhíd került. Az amerikai cég ugyanis azt közölte, hogy az előzetes felmérésekben nem szereplő viadukt 60 millió euróval növeli meg az építkezés költségeit. Igaz, a Transindex néhány napja arról számolt be, hogy a cég erre az évre 184 millió eurós költségnövekedéssel számol, de azt nemcsak ez a völgyhíd okozza.

A berettyószéplaki híd 60 millió eurós pluszköltsége azt jelenti, hogy nagyjából 15 milliárd forintból jön ki a viadukt, míg a miénk 41,5 milliárdba került. Az árkülönbséget részben az magyarázza, hogy míg a miénk legmagasabb pillére 88 méteres, addig az erdélyi viaduktéi mindössze 28 méteresek lesznek (igaz, a talajba 40 méteres mélységbe kell beépíteni azokat).

A viadukt építését idén tavasszal kezdték, jelenleg a 2012-re elkészíteni tervezett sztrádának csak ezen a Bors-Berettyószéplak közötti és az 54 kilométer hosszú Kolozsvár-Aranyosgyéres közötti szakaszán dolgoznak – utóbbit jövő októberben kell átadni, míg a viaduktos szakasznak 2009-re kell megépülnie –, ezek megépítésére a tervezettnél másfélszer többet költenek. Az Erdély Online egy korábbi cikke szerint a viadukt Berettyószéplak déli-délkeleti végétől fog átnyúlni a Réz hegység nyugati nyúlványának lábához, hogy ott elkanyarodjon Porc község felé. A híd a Berettyó völgye fölött ível majd át, alatta a folyón gyűjtőtavat alakítanak ki (a mi viaduktunk alatt szintén van egy patakocska).

Viadukt a város fölött

Kattintson a nagyításhoz!

Míg Erdélyben a kőröshegyi viadukt árának harmadáért épül a völgyhíd, addig Szlovákiában rekordáron készül egy völgyhidas autópálya-szakasz. A D1-es, Pozsony és Zsolna közötti sztráda tíz kilométeres, két völgyhíddal megépülő szakasza átvezet egy több mint negyvenezer lakosú város, Vágbeszterce (Povazska Bystrica) fölött.

A sztrádaszakasz Vágbeszterce fölött 1444 méter hosszú völgyhídon vezet, majd a város és Vrtizer település között lesz még egy 1695 méter hosszú viaduktja is, megépítése teljes költségét 11 milliárd szlovák koronára (csaknem 80 milliárd forintra) becsülik.

Autópálya a város fölött
Autópálya a város fölött

Ebből az első, a város fölötti viaduktot is magába foglaló, Sverepce és Vrtizer közötti mintegy 5 kilométer hosszú útra a szlovák autópálya-építő cég (NDS) idén írta ki a tendert, amelynek győztesét szeptember közepén hirdetik ki. A győztesnek az ekkortól számított két és fél éven belül kell befejeznie a munkát. Ez a völgyhíddal együtt mintegy öt kilométeres útszakasz kilométerenként várhatóan 6,9 milliárd forintnyi koronáért épülhet meg, ami a mi árainknál is magasabb.

Megígérték a Kiának

Kattintson a nagyításhoz!

Az út megépítése elvileg sürgős lenne a szlovákoknak a zsolnai Kia-gyár miatt, az autógyártónak ugyanis egyebek mellett autópályát is ígértek az állami támogatási csomagban. A pozsonyi kormány vállalása szerint eredetileg még 2006 végére kellett volna a Pozsony-Zsolna sztrádának elkészülnie, a pozsonyi Új Szó azonban már 2006 májusában is arról írt, hogy a tervezettnél később, csak 2007 elején kezdik el és 2009-ben fejezik be a Vágbesztercét és a Vág folyót átívelő autópálya építését (a dolgok múlékonyságát jelzi, hogy ugyanabban a lapszámban szerepelt egy hír arról is, hogy Kóka János szerint 2010-ben lesz magyar euró).

Mivel még a tendert is csak idén nyáron hirdették meg, a viadukt – amely, ha elkészül, Szlovákia második leghosszabb hídja, és egyben a világ leghosszabb, város fölött átvezető autópályája lesz – legkorábban 2010-ben lehet kész. A csúszást az okozta, hogy a helyiek által lérehozott civil szervezet sokáig elfogadhatatlannak tartotta a város fölé épített autópálya ötletét, míg a települést elkerülő sztráda a hatóságok becslése szerint 25-30 milliárd koronába került volna.