Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Szorongatják a viaduktunkat a szlovákok és a románok

2007.08.15. 07:44
Autópálya kilométerenként 6,9 milliárd forintért – nemcsak nálunk szállnak el az árak, ha beindulnak a sztráda- és hídépítők. A szlovák D1-es autópálya vágbesztercei 5 kilométeres szakasza nettó 4,69 milliárd koronáért épül meg, ezzel az lesz a bezzegország legdrágább útja. Nem véletlenül: a sztrádát egy 1444 méter hosszú viadukton, a város fölött vezetik el. A románok csaknem 1,8 kilométereset építenek Berettyószéplak közelében, ami 73 méterrel rövidebb ugyan, mint a mi kőröshegyink, de csak 60 millió euróba (15 milliárd forintba) kerül.

Az Európa legnagyobb autópálya-beruházásának számító észak-erdélyi sztráda részeként megépül a leghosszabb kelet-európai völgyhíd, adta hírül az elkészültekor 415 kilométer hosszú sztráda honlapján a beruházó Bechtel International. Az amerikai cég közlése szerint a Réz hegység nyugati nyúlványánál, Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) térségében kell megépíteni az 1798,6 méteres, vagyis csaknem 1,8 kilométer hosszú völgyhidat.

A magyar határnál lévő Borstól Brassóig épülő sztráda beruházója szerint ez a völgyhíd lesz Kelet-Európa leghosszabb viaduktja. Ezzel hazánkat már nem sorolják Kelet-Európához, hiszen a mi kőröshegyi viaduktunk 1872 méter hosszú, az erdélyit tehát 73 méterrel felülmúlja.

Viadukt baráti áron

Kattintson a nagyításhoz!

Igaz ugyanakkor, hogy a Bechtel sokkal olcsóbban építi meg a berettyószéplakit, mint amennyibe a Strabag és a Hídépítő kettőse által összehozott balatoni völgyhíd került. Az amerikai cég ugyanis azt közölte, hogy az előzetes felmérésekben nem szereplő viadukt 60 millió euróval növeli meg az építkezés költségeit. Igaz, a Transindex néhány napja arról számolt be, hogy a cég erre az évre 184 millió eurós költségnövekedéssel számol, de azt nemcsak ez a völgyhíd okozza.

A berettyószéplaki híd 60 millió eurós pluszköltsége azt jelenti, hogy nagyjából 15 milliárd forintból jön ki a viadukt, míg a miénk 41,5 milliárdba került. Az árkülönbséget részben az magyarázza, hogy míg a miénk legmagasabb pillére 88 méteres, addig az erdélyi viaduktéi mindössze 28 méteresek lesznek (igaz, a talajba 40 méteres mélységbe kell beépíteni azokat).

A viadukt építését idén tavasszal kezdték, jelenleg a 2012-re elkészíteni tervezett sztrádának csak ezen a Bors-Berettyószéplak közötti és az 54 kilométer hosszú Kolozsvár-Aranyosgyéres közötti szakaszán dolgoznak – utóbbit jövő októberben kell átadni, míg a viaduktos szakasznak 2009-re kell megépülnie –, ezek megépítésére a tervezettnél másfélszer többet költenek. Az Erdély Online egy korábbi cikke szerint a viadukt Berettyószéplak déli-délkeleti végétől fog átnyúlni a Réz hegység nyugati nyúlványának lábához, hogy ott elkanyarodjon Porc község felé. A híd a Berettyó völgye fölött ível majd át, alatta a folyón gyűjtőtavat alakítanak ki (a mi viaduktunk alatt szintén van egy patakocska).

Viadukt a város fölött

Kattintson a nagyításhoz!

Míg Erdélyben a kőröshegyi viadukt árának harmadáért épül a völgyhíd, addig Szlovákiában rekordáron készül egy völgyhidas autópálya-szakasz. A D1-es, Pozsony és Zsolna közötti sztráda tíz kilométeres, két völgyhíddal megépülő szakasza átvezet egy több mint negyvenezer lakosú város, Vágbeszterce (Povazska Bystrica) fölött.

A sztrádaszakasz Vágbeszterce fölött 1444 méter hosszú völgyhídon vezet, majd a város és Vrtizer település között lesz még egy 1695 méter hosszú viaduktja is, megépítése teljes költségét 11 milliárd szlovák koronára (csaknem 80 milliárd forintra) becsülik.

Autópálya a város fölött
Autópálya a város fölött

Ebből az első, a város fölötti viaduktot is magába foglaló, Sverepce és Vrtizer közötti mintegy 5 kilométer hosszú útra a szlovák autópálya-építő cég (NDS) idén írta ki a tendert, amelynek győztesét szeptember közepén hirdetik ki. A győztesnek az ekkortól számított két és fél éven belül kell befejeznie a munkát. Ez a völgyhíddal együtt mintegy öt kilométeres útszakasz kilométerenként várhatóan 6,9 milliárd forintnyi koronáért épülhet meg, ami a mi árainknál is magasabb.

Megígérték a Kiának

Kattintson a nagyításhoz!

Az út megépítése elvileg sürgős lenne a szlovákoknak a zsolnai Kia-gyár miatt, az autógyártónak ugyanis egyebek mellett autópályát is ígértek az állami támogatási csomagban. A pozsonyi kormány vállalása szerint eredetileg még 2006 végére kellett volna a Pozsony-Zsolna sztrádának elkészülnie, a pozsonyi Új Szó azonban már 2006 májusában is arról írt, hogy a tervezettnél később, csak 2007 elején kezdik el és 2009-ben fejezik be a Vágbesztercét és a Vág folyót átívelő autópálya építését (a dolgok múlékonyságát jelzi, hogy ugyanabban a lapszámban szerepelt egy hír arról is, hogy Kóka János szerint 2010-ben lesz magyar euró).

Mivel még a tendert is csak idén nyáron hirdették meg, a viadukt – amely, ha elkészül, Szlovákia második leghosszabb hídja, és egyben a világ leghosszabb, város fölött átvezető autópályája lesz – legkorábban 2010-ben lehet kész. A csúszást az okozta, hogy a helyiek által lérehozott civil szervezet sokáig elfogadhatatlannak tartotta a város fölé épített autópálya ötletét, míg a települést elkerülő sztráda a hatóságok becslése szerint 25-30 milliárd koronába került volna.