Hosszú évtizedek menedzsmentgondjai után a világ egyik legnagyobb gyorsétteremlánca fejlődésnek indulhat. Miután a Wall Streeten stabilizálták a céget, a vezetés a tengerentúli piacokra irányíthatja a figyelmét, hogy csökkentse a különbséget önmaga és a piacvezető McDonald's között.
Lassan, de biztosan
Elemzők szerint a külföldi terjeszkedésnek van értelme, mert az amerikai piac túlságosan telített a gyorsétteremláncokkal. Arra is figyelmeztetik a vállalatot, hogy külföldön is találkozhatnak erős versenytársakkal, illetve alkalmazkodni kell a helyi piacok sajátosságaihoz. Már az első megjelenéskor sikeresnek kell lenni, mert ha elveszítik az üzletet, még egyszer nem tudják megnyerni a fogyasztókat - figyelmeztet az egyik szakember.
A Burger King vezetői lassú terjeszkedést terveznek az Egyesült Államokon kívüli területeken. Leginkább azokban az országokban fognak új éttermeket nyitni, ahol már megvetették a lábukat és sikereket értek el. Ilyen Európa és Latin-Amerika. Számításaik szerint legalább egy évtized kell, hogy megközelítsék amerikai üzeteik sikerét.
Azt is elismerik, hogy még a terjeszkedés végén is messze a McDonald's mögött lesznek. A McDonald's majdnem annyi nyereséget termelt tavaly csak Európában, mint a Burger King az Egyesült Államokban, úgyhogy van mit behozni.
Helyi különlegességek
Mielőtt a cég megjelenne egy piacon, részletes kutatásokat végez a fogyasztói szokásokról, és alkalmazkodik ezekhez. Törökországban a forgalom húsz százalékát a házhoz szállítás adja. Mexikóvároban pedig, ahol eleve nagyon kevés a parkolóhely, külön személyzetet vettek fel arra, hogy beparkoljanak az ügyfelek autóival.
A menük összeállításában is vannak különbségek. Azon túl, hogy majdnem mindenhol használják a helyi önteteket, Kínában például csontos (nem filézett) csirkeburgert is rendelhetnek, Dél-Koreában pedig a rákburger a népszerű. A lényeg, hogy az amerikai ízeket elegyítsék a helyiekkel.
Kultúra és politika
A vállalat vezetése szerint az amerikai kultúra elválik az amerikai politikától. Amit a gyorséttermi kultúra képvisel, az elfogadható a fegyorsult világban - állítják a Burger King vezetői. Manapság az egész világon megváltozott a családmodell, mindkét szülő dolgozik, egyre gyakrabban fordul elő, hogy nem otthon esznek.
Az üzlet és ezzel a terjeszkedés lényege, hogy megtalálják a megfelelő partnereket, megtartsák az alapvető értékeket, elkápráztassák a gyerekeket, gyorsan szolgálják ki a vendégeket. Jelenleg 11 201 éttermük van, ebből 7483 az Egyesült Államokban és Kanadában, 2198 Európában, Közel-Keleten és Afrikában, 625 Ázsiában és a Csendes-óceáni térségben, 859 Latin-Amerikában. A tervek szerint az idén 380 éttermet nyitnak világszerte.