Lendületbe jön a villanyautó-gyártás az unióban

2008.09.03. 08:02
Spanyolország is csatlakozott azoknak az európai országoknak a sorához, amelyek ösztönözni kívánják a villanyautók elterjedését a benzinfogyasztás csökkentése és a környezet védelme érdekében - az EU célkitűzéseivel összhangban.

Miguel Sebastian ipari miniszter a spanyol kormány új energetikai tervét ismertetve közölte, hogy 2014-re 1 millió villanyautót szeretnének látni az ország útjain. A 240 millió euróba kerülő program része annak a 31 pontos tervnek, amely egyebek mellett 2011-ig 10 százalékkal akarja csökkenteni a benzinfogyasztást az országban.

Portugáliában a kormány segítséget nyújt egy országos töltőállomás-hálózat létrehozásához és a villanyautók népszerűsítéséhez.

Gordon Brown brit miniszterelnök 115 millió eurós támogatást ígért a következő öt évre a környezetbarát autóprojektekre, hogy Londont "a villanyautók európai fővárosává" tegyék. A brit főváros különösen kedvező környezet ehhez, a villanyautó ugyanis mentesül a belvárosba való behajtási díj fizetése alól, s a legtöbb kerületben parkolási díjat sem kell fizetni utána, ráadásul használatát mind praktikusabbá teszi a töltőállomások szaporodása.

Az eleve vegyes hajtásúra tervezett General Motors-prototípus, a Volt kivételével a gyártók meglevő karosszériákat alakítanak át villanymotoros hajtásra. Így már van elektromos változata a FIAT rendkívül népszerű 500-as modelljének, a Daimler a Smart és a Mercedes A modelljének szánja ezt a szerepet, a BMW Minijének "felvillanyozott" változatát már az USA-ba is exportálja, és egy amerikai luxusautó-gyártó, a Tesla előállt az első igazi elektromos sportkocsival. A Lotus Elise karosszériába szerelt villanymotorral egy töltéssel mintegy 250 kilométert lehet megtenni, és bár végsebessége meg sem közelíti az eredeti modellét, a 0-ról 100 kilométerre való 4 másodperces gyorsulás már a szuperautó kategóriába sorolja, ára viszont 200 ezer dollár körül lesz.