Finn kézben a magyar magazinpiac

2001.07.20. 12:09
A holland Verenigde Nederlandse Uitgeversbedrijven (VNU) médiavállalat bejelentette, hogy a finn SanomaWSOY-nak adja el magazinjait. Ezzel a finn cég kezébe kerül a Nők Lapjától a Figyelőig, az FHM-től a BRAVO-ig a magyar magazinok jó része, a teljes lappiac 15 százaléka. A VNU az eladással az AC Nielsen piackutató felvásárlásához szükséges források egy részét biztosítja.
Az üzlet értéke eléri az 1,25 milliárd eurót. Az eladás a VNU minden lapkiadójára vonatkozik, de nem érinti a cég érdekeltségeit az orosz Independent Media Holdingban, illetve a holland CVI Media Groupban.

A Meglepetéstől a Figyelőig

A VNU 250 lapot birtokol hét országban, köztük Magyarországon is. A holland céghez tartozott többek között a 350 ezres példányszámú Nők Lapja, a 375 ezres Színes RTV, a 340 ezres Story magazin, 100 ezer feletti Tina és Meglepetés, az FHM, a Cosmopolitan, a BRAVO, a Vasárnapi Hírek, a Figyelő, a Médiafigyelő, a Top 200, illetve három portál, a Startlap, a FigyelőNet, és a Nők Lapja Cafe.

A VNU a Vicóval kezdte

A holland médiavállalat magyarországi leányvállalata 1999-ben, a Fenyő János alapította Vico lapjainak megvásárlásával a hazai magazinpiacon magasan a legtöbb lapot és mintegy havi havi 3,5 millió olvasót, az árbevételek alapján pedig a teljes piac 15 százalékát szerezte meg. A konszern a mostani eladással az AC Nielsen piackutató cég mintegy 2,3 milliárd dolláros felvásárlásának egy részét finanszírozza. Az üzlet nyélbeütésével a hollandiai központú vállalat a világ vezető üzleti információs cégévé válik.

Legtöbben a Bertelsmannra tettek

A VNU már tavaly bejelentette, hogy eladja fogyasztói magazin üzletágát. Márciusban a hírügynökségek még azt írták, hogy a német Bertelsmann médiacsoport a legvalószínűbb vevőjelölt, de szóba került az amerikai Hearst Corp. kiadói konglomerátum is, míg több lap szerint legalább hét csoport érdeklődött az üzlet iránt.