Kis nyereség
Az évi mintegy 400 milliárd dollár árbevételű légi közlekedési iparnak idén 83 milliárd dolláros üzemanyagköltséggel kell számolnia - 2003-ban ez 44 milliárd dollár volt -, ami Bisignani szerint elviszi a nyereséget, annak ellenére, hogy az utasforgalom jelentősen emelkedik: az év első négy hónapjában 8,7 százalékkal volt magasabb, mint a tavalyi azonos időszakban.
A vállalatok egy része azonban képes részint fedezeti ügyletekkel mérsékelni, részint hatékonyságjavító intézkedésekkel ellensúlyozni az üzemanyagköltségek emelkedését. Így tavaly az ázsiai légitársaságok 2,6, az európaiak 1,4 milliárd dollár nyereséget értek el, miközben az észak-amerikai cégeknél 9 milliárd dollár veszteség keletkezett.
A mérleg javításának eszköze a tarifákhoz hozzácsapott üzemanyagfelár is, ám ezt a légitársaságok már nemigen emelhetik tovább. Bisignani szerint ezért a hatékonyság fokozása az igazán üdvözítő út. Ennek érdekében az IATA tavaly programot hirdetett, amely többek közt az elektronikus jegyértékesítést, az „önkiszolgáló" jellegű becsekkolást és a vonalkódos beszállókártyák bevezetését foglalja magában; a kezdeményezésekkel évi 6,5 milliárd dollár takarítható meg.