Bárcsak haza vihetném ezt a képet, akár ezzel a kerettel!

2010.10.08. 17:02 Módosítva: 2010.10.08. 17:08
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
Mától a világhírű magyar divatfotós Martin Munkácsi közel 250 darab jelentős arányban vintage fotóját láthatja a nagyközönség a Ludwig Múzeumban 3 hónapon át.

Bárcsak haza vihetném ezt a képet, így ahogy van ezzel a kerettel! Hangzott el lépten-nyomon az óhaj a képek előtt lökdösődő tömegben a hivatalos megnyitó utáni emberáradatban, a Ludwig Múzeum Martin Munkácsi Think While You Shoot című kiállításában. Hamburg, Berlin, New York, San Francisco és Szentpétervár után a budapesti Ludwig Múzeum ad otthont Martin Munkácsi, a magyar származású, ám az Egyesült Államokban világhírt szerzett fotós eddigi legátfogóbb retrospektív kiállításának. A szegény családból származó és később a legjelentősebb lapoknak sztárgázsiért dolgozó fotóriporter magánéletével és szakmai tevékenységével kapcsolatban is sok még a feltáratlan kérdés, az ellentmondás. Fiatal fotóriporterként Magyarországon mindenekelőtt sporteseményekről tudósított, majd a húszas évek végén már Berlinben Moholy-Nagy Lászlóval és a később Robert Capa néven ismertté vált, Friedmann Ernővel dolgozott együtt a fénykorát élő német magazinpiac olyan innovatív lapjainál, mint a Die Dame, a Koralle, vagy a Vu. Ezekben az években kimondottan a szociofotó dokumentarista megközelítésmódja érdekelte, felvételeket készített szegényes pincelakásokról, pólómérkőzésekről, a szabad strandokon fürdőzőkről, a

Berlinhez közeli női repülős iskoláról vagy a német birodalmi haderő csapatainak meneteléséről. Az 1933-as történelmi fordulat és a Berliner Illustrirte Zeitung kiadójának árjásítása után elhagyta Németországot és elvállalta a Harper's Bazaar felkérését és New Yorkba költözött. „Think while you shoot” – szólt az ars poeticája, azaz miközben kamerával a kezében élt és mindent villámgyorsan lencsevégre kapott, a komponálást, a kattintás pillanatában megszülető gondolatot hirdette. Forradalmasította a divatfotográfiát, Munkácsit sajátos kompozíciós elvei és a modellek műtermen kívüli fotózása miatt a negyvenes években a divatfotó megújítójának tartották.

Jelentős amerikai múzeumok utasították el a Munkácsi-archívum adományát 1963-as tragikus halála után. Képei és negatívjai szétszóródtak az egész világon, hagyatékának legnagyobb része évtizedekre eltűnt, majd egy szerencsés véletlen folytán pár évvel ezelőtt előkerült.

Egy későbbi tisztelője, F.C. Gundlach, a neves német divatfotós és gyűjtő jóvoltából valamennyi alkotói korszakát bemutató életmű-kiállítás nyílik most Budapesten. A kiállítás 1923-tól 1963-ig készült több, mint 250 képet, közöttük jelentős arányban vintage fotókat mutat be. Számos felvételt az újságokban és képeslapokon való megjelenésük után másodszorra már nem hoztak nyilvánosságra, ezért azok időközben szinte elfeledetté váltak. A retrospektív kiállításon olyan folyóiratok válogatott példányai is láthatóak, amelyeknek Munkácsi dolgozott: a Budapesten megjelent Pesti Napló, berlini éveiből a Berliner Illustrirte és az Uhu, valamint amerikai idejéből a Harper's Bazaar, a Life és a Ladies' Home Journal. A kiállítás egész ideje alatt 2011. január 9-ig folyamatosan tárlatvezetésekkel, előadásokkal, és családi programokkal teszik látogató baráttá az önmagában is óriási élményt nyújtó kiállítást, csak merjenek elég közel férkőzni a képekhez!

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.