Száguldó hajók, repülő kamerák Kulisszatikok a szegedi Kajak-Kenu VB-ről

2011.08.10. 09:22 Módosítva: 2011.08.10. 09:22
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
Marhavér helyett karbon-kevlár, propelleres sebességmérő helyett GPS és fotocellás célvonal. Röviden így lehetne összefoglalni, milyen utat járt be a sporttechnika és a háttér-technológia fejlődése a kajak-kenu sportágban. Az idei, hazai rendezésű kajak-kenu VB-n is ezek a különleges eszközök biztosítják majd a magyar sportolók kiemelkedő teljesítményét.

Szegeden, a Nemzeti Kajak-kenu és Evezős Olimpiai Központban nem csak a pálya, hanem az eszközök is modernizálódtak az elmúlt évtizedek során: mai kajak-kenusaink már duzzasztással létrehozott sima vízfelületen állnak rajthoz az augusztus 17-én kezdődő VB-n, míg elődeiknek áramlatokkal, nehéz fahajókkal és törékeny lapátokkal kellett harcba szállniuk.

A modern karbon-kevlár alapanyagú hajók manapság finoman szelik a vizet és egyedi, a sportoló testalkatához igazított kialakítással rendelkeznek. Egyáltalán nem emlékeztetnek azokra a kenukra, melyeket korabeli vízálló ragasztóval, azaz marhavérrel összetapasztott falemezekből készítettek az 1940-es években. Az ötféle fából készült és birkabéllel összekötözött lapátokat felváltották a „szárny”, majd a Kovács Katiék által használt „kanál” kialakítású evező eszközök, melyek a hajókhoz hasonlóan a legmodernebb szénszálas anyagból készülnek. Felkészülési időszakban elengedhetetlen a saját és a versenytársak technikájának kiismerése; a teljesítmények elemzését segíti a korábbi propelleres eszközöket felváltó GPS-es sebességmérés is, melyet az autókhoz hasonlóan a hajókra rögzítenek.

A kajak-kenu sport a modernizálódása nemcsak a sportteljesítményeknek, de a sportág népszerűségének is jót tett. A helyszíni és TV közvetítések fejlődése szó szerint közelebb hozta a versenyélményt: a magyar fejlesztésű „go-cam”-eknek, vagyis a versenyzők fölött mozgó kameráknak köszönhetően közvetlen közelről leolvasható a versenyzők arcáról a nyerni akarás. Az igazi fanatikusok a szegedi helyszínre látogatva, valós időben, egyszerre láthatják majd élőben és képernyőn is a pályán zajló eseményeket a 120 négyzetméteres LED falon, de az otthonmaradók is mindössze 15 másodperces késleltetéssel élvezhetik a drukkolás és az öröm pillanatait a TV-k képernyőin.

Amint egy-egy versenyző elhagyja a hidraulikus papucsokkal felszerelt rajtgépet, számos evezőcsapás után pedig áthalad a fotocellás célvonalnál, 900 versenyzőtárs és több száz tudósító egyszerre rögzíti és osztja meg majd élményeit. Legtöbbjük azonnal telefonon, e-mailben és közösségi oldalakon értesíti barátait és szeretteit, ezért a technológiai háttérért felelős Telekom mobil bázisállomást és 10Mbit/sec sebességű vezeték nélküli internetet is visz a helyszínre, hogy teherbíróvá tegye a mobiltelefon- és internet szolgáltatást.

Aki testközelből szeretne szurkolni, annak nem kell mást tennie, mint 2011.augusztus 17-21. között ellátogatnia Szegedre a Maty-éri versenypályára.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.