Beyoncé „mestere” Budapesten táncol!

2012.05.10. 14:57 Módosítva: 2012.05.11. 11:14
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
2011 őszén pattant ki a botrány: az R’n’B díva Countdown című videójában teljes jeleneteket lopott a belga koreográfus-legenda, Anna Teresa De Keersmaeker két előadásából. A Beyoncét „inspiráló” táncikon néhány nap múlva Magyarországra érkezik!

Állítólag a tisztelet legmagasabb foka a másolás e kérdésben nyilvánvalóan a magyarok meglehetősen nagy szakértők, ám a kortárs tánc idén 52 éves nagyasszonya nem teljesen így gondolja! Viszont néhány nap múlva (május 15-én és 16-án) a Trafóban áll a színpadra, hogy mindenki a saját szemével győződhessen meg arról, hogy nem véletlenül ő az egyik leghíresebb kortárs táncművész és hogy mi is az, ami még Mrs. Jay Z-t is koppintásra csábítja!

A Countdown című dalhoz készült videóklipet látva – tisztelet ide vagy oda - egyszerre szisszent fel a divatvilág és a kortárs táncvilág... talán a divatszcéna kevésbé, hiszen Audrey Hepburn megidézése bájos főhajtás a törékeny stílusikon valóban jellegzetes karaktere előtt. Ám az, hogy a klipben konkrétan teljes mozdulatsorok köszönnek vissza az Achterland és Rosas danst Rosas című produkciókból, anélkül, hogy az eredeti művek alkotóiról bárhol is szó esne, igencsak felháborította a nemzetközi táncszakmát!

Beyoncé és a menedzsmentje nem válaszolt a vádakra, ugyanakkor többen felhívták a figyelmet egy, az MTV (Music TV) honlapján megjelent interjúra, amiben Adria Petty, a videó társrendezője beszél a forgatásról: „sok referenciát hoztam Beyoncénak, ezek közül választottunk ki néhányat. Akár hiszed, akár nem, a legtöbb modern német tánckoreográfia volt. De aztán nagy fejlődésen ment át az egész.”

A „fejlődés” nehezen tetten érhető (ráadásul belga koreográfiákról van szó) - de erről ki-ki győződjön meg maga. Íme egymás mellett a két mű:

Anne Teresa De Keersmaeker az ügyben úgy nyilatkozott: „Nem haragszom különösebben, de ettől ez még plágium. Az igazán durva az, hogy még csak meg sem próbálták eltitkolni.” Majd szarkasztikusan megjegyzi, hogy úgy tűnik, az énekesnőnek legalább jó ízlése van, amikor eldönti, hogy mit másol, de ettől még egy ilyen tett következményekkel jár.

A belga koreográfus egyúttal arról is beszél az ügy kapcsán, hogy egészen elképesztőnek tartja, hogy a pop-kultúra számára közel 30 év kell, hogy tudomást vegyen egy kortárs előadásról! Keersmaeker elgondolkodtatónak tartja, hogy három évtized múltán lesz aktuális valami a tömegek számára és az is úgy, hogy egy pop-csillag „újrahasznosít” egy, a '80-as évek elején született koreográfiát – ami akkor nagyon is sokat jelentett a nők színpadi megjelenése szempontjából. Felkavaró volt, provokatív, feminista. Most, 30 évvel később, ez egészen mást jelent.

Anne Teresa De Keersmaeker arra is kitér, hogy tudja, hogy Beyoncé gyermeket várt a klip forgatásakor, ahogy ő is épp áldott állapotban volt 1996-ben, amikor az ellopott koreográfiából készült filmet forgatták... úgyhogy anyai örömöket kíván Beyoncénak. Az énekesnő kislánya, Blue Ivy Carter időközben megszületett, Anne Teresa De Keersmaeker pedig azóta is a világ egyik legkiválóbb táncalkotója, aki legendás együttesével világszerte nagy sikerrel turnézik. Május 15-én és 16-án történetesen egy korai koreográfiájával épp Budapesten!

Részletek, információk, videók:

http://www.trafo.hu/hu-HU/fase

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.