Tíz kultikus táncos film a Müpában

2013.09.09. 13:37 Módosítva: 2013.09.10. 08:27
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
A Müpamozi szeptember 16-án startoló filmklubja az 1965 és 1988 közötti időszak klasszikussá vált táncos filmjeiből válogat a Szerelmes biciklistáktól a Szerelmesfilmen át a sorozatzáró Eldorádóig.

Nyilvános intimitás – az enyhülő diktatúra táncos filmjei a Müpamozi műsorán

A Müpa és a MANDA szeptember 16-án induló filmklubja az elmúlt évad zenés filmjei után az 1965 és 1988 közötti időszak klasszikussá vált táncos filmjeiből válogat a Szerelmes biciklistáktól a Szerelmesfilmen át a sorozatzáró Eldorádóig. A sorozat házigazdája szerint a táncparketten minden mozdulat dramaturgiai jelentőséggel bír, és manapság már nem készülnek ilyen alkotások. Kakukktojás is akar köztük – eláruljuk, melyik!

A „Csak egy tánc volt” hétfő esti sorozata a címe ellenére nem a szó szoros értelmében táncos filmeket vonultat fel, hanem olyan munkákat, amelyek a táncjeleneteken keresztül megragadnak valamit az elmúlt évtizedek emberi viszonyaiból, amit körülményes, s talán suta lenne a szereplőknek pusztán dialógok formájában elmondani. Réz András esztéta, a sorozat házigazdája szerint az elektronikus zene térhódítása óta megváltozott a tánc funkciója, ezért megritkult a száma azoknak a kortárs filmeknek is, amelyekben a táncnak súlyos dramaturgiai funkciója van, ugyanakkor a témája a fiatalok élete. Az esztéta hozzáteszi: a film szempontjából az a tánc az izgalmas, amelyben a szereplők megérintik egymást, ugyanis a tánc lényege a nyilvános intimitás, amelyben hihetetlenül sok mindent meg lehet jeleníteni. Bacsó Péter, Gothár Péter, Jancsó Miklós, Mészáros Márta és rendezőtársaik klasszikussá vált alkotásaiban minden egyes tánctéren tett mozdulatnak dramaturgiai szerepe van: némely film a tánc érzékiségét ragadja meg, mások az esetlenségét – hiszen a közelség olykor zavarba ejtő –, és lesz olyan, amikor a tánc az egymásba kapaszkodás gesztusa, ahol a szereplők egymás karjaiban keresnek menedéket. A sorozat szerkesztői kakukktojást is csempésztek a filmklub programjába: Jancsó Miklós Fényes szelek című 1968-os munkájában a táncok változása mesél a közösség dinamikájáról, az eszmék fordulásáról.

A hétfő esti vetítéseket beszélgetés követi a sorozat házigazdájával, Réz András, aki „mozgóképes túravezetőként” segít a nézőknek annak értelmezésében, hogy a bő két évtized filmes terméséből válogatott tíz legendás filmalkotás hogyan működött az akkori kultúrában és az enyhülő diktatúra hatalmi viszonyrendszerében.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.