Márta, Flóra
21 °C
34 °C

Ezt kockáztatod a nyári gumival

2013.10.30. 10:39 Módosítva: 2013.11.13. 09:51
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
Télen hetente szinte kétszer annyi baleset történik, mint a nyári időszakban. Bár hazánkban egyelőre nem kötelező a téli gumiabroncs használata, a szomszédos országokban már majdnem mindenhol rendelet írja elő az évszaknak megfelelő abroncsok használatát. Ennek oka, hogy a téli időjárás olyan körülményeket teremt az utakon, amelyek a legrutinosabb sofőröket is próbára teszik.

A téli gumi használata a velünk szomszédos országban, így például Romániában, Szlovéniában és Ausztriában is kötelező. A rendelkezés célja, hogy minimálisra csökkentse a nem megfelelő abroncsok használatából eredő balesetek, illetve személyi sérülések számát. Hazánkban a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szorgalmazza a téli gumi használatát az autósok körében kizárólag közlekedésbiztonsági okokból.

Télen ne a nyárival!

A nyári gumik tapadása az őszi hűvös időjárás kezdetén lecsökken, ezáltal megnő a balesetveszély. Ennek oka, hogy alacsony hőmérsékleten a nyári gumiabroncsok megkeményednek, teljesítményük jelentősen lecsökken. Emiatt megnő a fékút, irányíthatóságuk havas, vagy jégbordás úton jelentősen romlik. A téli abroncsok a speciális gumikeveréknek köszönhetőn puhábbak és rugalmasabbak, ennek köszönhetően jobban tapadnak. A téli gumiabroncsokat azonban a tévhitekkel ellentétben nem az első hó megjelenésével kell felszereltetni, hanem akkor, amikor a napi átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá csökken. Télen nyári gumiabroncsokkal közlekedni balesetveszélyes, az az autós, aki ezt nem veszi figyelembe, az nem csak a saját, hanem mások életét is kockára teszi!

Fontos a profilmélység is

Persze az időjárási körülményeknek megfelelő abroncsok használata még nem minden. A biztonságos közlekedés érdekében fontos a nyomás, illetve a profilmélység alapos ellenőrzése. A nyomásérték ellenőrzését mindig hideg gumiabroncsokon kell elvégezni, a profilmélységnél pedig minden esetben ügyelni kell arra, hogy ne legyen kisebb 4 milliméternél!

Kényszerű kompromisszum

Sok autósban merül fel a kérdés, hogy az abroncs szettek váltogatása helyett nem célszerűbb-e inkább négyévszakos gumiabroncsokat felszereltetni az autóra? Bár elsőre kézenfekvő megoldásnak tűnhet, azonban ez az abroncstípus kényszerű kompromisszum, mert ez a gumiabroncs fajta nem a hazai időjárási viszonyoknak megfelelő típus.

További információ

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.