Kaland- és sportvadászok: irány Hatvan!

2014.03.25. 17:19 Módosítva: 2014.03.27. 08:59
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Szívesen kipróbálná magát nyomkeresésben, a vad becserkészésben? Nem járt még üregi nyúl várában? Nem tudja, mire lehetett vadászni a jégkorszakban Magyarország területén? Vagy hogy miben főzött egy barokk szakácsnő? Hogy mitől különlegesek hazánk vadfajai? Hogyan lehet pontosan célozni a parittyával?

A Grassalkovich-kastély
A Grassalkovich-kastély

Ezek az élmények és információk közelebb vannak, mint gondolná: Hatvanban a 250 éves Grassalkovich-kastélyban, melynek felújítása csaknem egy éve kezdődött. A Széchenyi Zsigmond Vadászati Múzeum kívül-belül megújult épületét szombaton adják át. A múzeumban interaktív játék- és kiállítóterek, szimulációs játékok, a legmodernebb és legszórakoztatóbb technológiai megoldások várják a látogatókat. A kastély körüli díszparkot a Hatvanyak korának megfelelő kertkultúra szerint állították helyre. A közparkként is üzemelő kertnek nem csak a növényei különlegesek: itt van a vadászati élménytér, ahol oktatói segédlettel kipróbálható a csapdázás, az íjjal történő vadászat és a lézeres vadászat is. A parkban található egy, a kotorékebek gyakorlását és versenyét szolgáló ún. műkotorék-pálya, és egy élősövényből kialakított labirintus is, melynek teljes bejárható hossza 3 kilométer, valamint az élményteret a labirintussal összekapcsoló 15 méter magasságból induló csúszda is.

„A vadászat: vadűzés és erdőzúgás. De több erdőzúgás.” – írta Széchenyi Zsigmond, a magyar vadászat világszerte ismert és elismert alakja. A március 29-én nyíló múzeum ennek a mottónak megfelelően a vad megismerését, értékét, tiszteletét szolgálja tematikus és időszaki kiállításaival, valamint kipróbálható élményeivel. A vakok és gyengén látók, valamint fogyatékkal élők számára külön termet alakítottak ki, melyben interaktív és egyéb játékok segítik a tapasztalást és megismerést.

A múzeum 3 szinten (pince, földszint, emelet) mutatja be, hogy a vadászat mindig is része volt az emberiség történetének, az emberi kultúrának. Egykor az élelemszerzés, a szórakozás és a kereskedelem volt a célja. A 21. században mindennapi táplálékunk és ruházatunk már nem függ a vadászattól, de a vad megújuló természeti erőforrás; a vadászat pedig a vadgazdálkodás és a környezetvédelem eszköze. Az európai vadászati törvények többsége a vad védelmét, a vadállományok kezelését, a vad jólétéről való gondoskodás feladatait a vadászok kötelezettségének jelöli ki. A vad a mai ember számára természeti, eszmei, kulturális és tudományos értéket is egyaránt jelent. A vadfajokkal és a vadvilággal foglalkozó tudományos kutatásokból értjük meg a körülöttünk létező élővilág szabályozott működését, tanuljuk meg a természet nyersanyagainak, szolgáltatásainak fenntartható használatát. A fenntartható módon folytatott vadászat és vadászturizmus hozzá tud járulni a biológiai sokféleség megőrzéséhez, a vidéki életmód és a helyi gazdaság fenntartásához. A vadászat tehát olyan sajátos „gazdálkodási” tevékenység, amely a biológiai sokféleség bölcs hasznosításán keresztül valósul meg. Az intézmény Közép-Európában egyedülálló: egyszerre látogatóbarát múzeum és kikapcsolódást nyújtó élményközpont. A múzeum nemcsak bemutatóhely, de kutató műhely is, mely gyűjteményét folyamatosan fejleszti, és tudományos igénnyel feldolgozza. Mindemellett a múzeum szerves része marad a Kárpát-medence vadászati közéletének, egyebek között rendszeres rendezvényeinek köszönhetően.

Az épület alkalmas lesz nagyobb rendezvények, fogadások és konferenciák lebonyolítására, de természetesen nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a beruházás kiemelten szolgálja Hatvan és környéke turisztikai célú fejlődését is, jótékony hatást gyakorol a város gazdaságára, és „visszaadja” a hatvaniaknak az életük szerves részét képező kastélyt is. Hiszen a város szinte minden lakója kötődik valamilyen formában az épülethez, megismerte és megszerette azt, amikor iskolaként, kórházként, vagy bármi egyéb funkcióban szolgálta a helyi közösséget. A téglajegyek vásárlásával több generáció is áldozatot vállalt a műemlék megmentése érdekében: azokat az erőfeszítéseket nem koronázta siker, azonban az önkormányzatnak most sikerült megnyugtató módon rendeznie az épület sorsát, a fejlesztésnek köszönhetően idén tavasszal Hatvan minden lakója újra birtokba veheti a Grassalkovich-kastélyt.

A Széchenyi Zsigmond Kárpát-medencei Magyar Vadászati Múzeum létrehozása, valamint a hatvani Grassalkovich-kastély rekonstrukciója és turisztikai célú hasznosítása beruházás összköltsége meghaladja a 3,1 milliárd forintot, amelyet 100%-ban az Európai Unió és a Magyar Állam támogat az Új Széchenyi Terv keretében. A fejlesztés lebonyolítása és teljes körű felügyelete a hatvani önkormányzat tulajdonában lévő Széchenyi Zsigmond Kárpát-medencei Magyar Vadászati Múzeum Beruházó Nonprofit Kft. feladata volt, a múzeumi funkciók kialakítását, a kiállítás szakmai terveinek elkészítését, valamint a kivitelezés koordinációját a Magyar Természettudományi Múzeum végezte.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.