B-boyok és balerinák

2015.02.11. 09:38 Módosítva: 2015.02.11. 16:02
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Breakdance és balett, gyengédség és humor, megszállott hév és hirtelen erőszak az Empirikus hányadosban. Viktor Quijada fejlesztette ki ezt a laza és hétköznapi technikát: a 'rubberband' módszert. A nemzetközi hírű koreográfus hip-hop klubokból indult, munkáiban az urban dance, a cirkusz és a klasszikus tánc is helyet kap. Táncosok és breakesek vésik a levegőt, igazi karakterek – energia és kreativitás söpör végig a nézőtéren. Kikapcsol, szórakoztat, 200%-ra tölt.

A 2011-es emlékezetes Loan Sharking után a kanadai együttes visszatér a Trafóba legújabb darabjával; a hazai közönség ismét megtapasztalhatja, milyen az, amikor breakesek és táncosok metszik a levegőt. Ez ugyanis a 'rubberband' módszer egyik eleme: a test egy háromdimenziós, sok irányba mozgó véső, ami hasítja a teret és a levegőt, a nézőben pedig kitörölhetetlen nyomot hagy.

A break és a balett látszólag ellentétes műfajok, keverésük tehát korántsem a véletlen következménye: „Rájöttem, hogy a break kifordított balett; az inverze, egyfajta Bizarro világ beli mása: minden, ami függőleges és egyenes a balettban, az felborul és megtörik a breakben. mondja Quijada a két műfajról.

Az előadásban feltűnnek filmszerű jelenetek, él az improvizáció merészségével és még némi táncatlétika is felbukkan benne – hat karakteres figura tolmácsolásában. A téma a függés és a visszautasítás, az empátia és az elfogadás, a forma pedig profi és menő. Megéri figyelni a megerőltető és elgondolkodtató mozdulatokat: egyszerre feledkezhetünk bele a gyönyörű látványba, és mélázhatunk el a táncosok szupererején, akik képzeletbeli húrok mentén reagálnak egymás látható és láthatatlan érintéseire.

A darab zenéjét jegyző Jasper Gahunia sem szokványos módszerekkel operál: hegedűszó, elektronikus zene, operarészletek és karchangok harsannak fel, és nyújtanak stílszerű alapot a sokszínű mozgáshoz.

A társulat elnevezése különösen beszédes, hiszen a Rubberband (vagyis befőttes gumi) egyszerre Quijada beceneve, de magába sűríti a csapat jellemzőit is, hiszen a gumiszalag nemcsak nyúlik, de össze is köti a dolgokat. Rugalmas kötés táncosok és műfajok, szubkultúra és mainstream között.

Koreográfus: Victor Quijada

Táncosok: Katherine Cowie, James Gregg, Franklin Luy, Zachary Tang, Lavinia Vago, Lea Ved

Fénytervező, technikai vezető: Yan Lee Chan

Zeneszerző: Jasper Gahunia

Hangtechnika: Éric Tremblay

Jelmeztervező: Julie Charland

Victor Quijada

Los Angeles-i hiphop klubokból indult a nemzetközi előadóművészi hírnév felé. Ritka adottság, ha valaki ilyen széles skáláját ismeri a táncnak, az utcasaroktól a hangversenyteremig. A koreográfus nemcsak maga is elbűvölő táncos, aki kitölti a rendelkezésre álló teret, de a táncon kívül több mint egy tucat rövidfilm forgatása is kötődik a nevéhez.

RUBBERBANDance Group (CAN): Empirical Quotient / Empirikus hányados

2015. 02. 26-27. (csütörtök/péntek) 20.00 A Trafó 200% tánc sorozatának keretében

Február 26-án, csütörtökön, az előadás után Victor Quijadával, a

RUBBERBAN Dance Group koreográfusával Balkányi Nóra újságíró beszélget

Trailer

Facebook:

https://www.facebook.com/events/591777397634575/?ref=ts&fref=ts

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.