Magyarok mindenütt: akik nélkül a vonat sem áll meg

2016.10.07. 14:26 Módosítva: 2016.10.10. 09:40
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
Azt tudjuk, hogy a magyarok a világon mindenütt ott vannak, ahogy az olyan ötleteik is, mint a Rubik-kocka vagy a golyóstoll. Az kevésbé ismert, hogy budapesti gyártósorról látjuk el a világ legjobb, és legextrémebb körülményei között közlekedő vonatait fékrendszerekkel. A Knorr-Bremse Rail Systems Budapestnél a műszakvezető és a szakmunkás hétfőn a Japánban, kedden pedig a Franciaországban futó vonatokhoz készülő fékrendszereken dolgozik és ki tudja, mit hoz még a hét.
Knorr Bremse 1

Azt a világon mindenki tudja, hogy mi az a Rubik-kocka (eredeti nevén bűvös kocka), és azt is sokan, hogy egy magyar feltaláló, Rubik Ernő ötlete. A golyóstollat talán a világon már kevesebben kötik feltalálójához, Bíró Lászlóhoz. Azt valószínűleg még kevesebben hallották, hogy napjainkban magyar szakemberek járulnak hozzá a világ legjobb vasúti fékeinek sikeréhez Budapesten, ahol a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest (KB Budapest) révén a vasúti fékrendszerek gyártásában teszik le nap mint nap a névjegyüket a magyarok.

Knorr Bremse 2 új

Lóderer Pál magyarként is büszke lehet a japán Shinkansenre. A KB Budapest műszakvezetője azonban már azt is atyai elégedettséggel szemléli, amikor a MÁV Stadler Flirt motorvonatainak valamelyike megáll az állomáson. Hiszen a nemzeti vasút legkorszerűbb járművei közé tartozó svájci szerelvényeket éppen úgy az ő, és munkatársai keze alól kikerült fékberendezések állítják meg, mint a világhírű távol-keleti szuperexpresszeket, vagy az USA-ban futó transzkontinentális vonatokat. De a MÁV IC+ néven fejlesztett intercity kocsijainak forgóvázaiban is a magyar cég fékjei dolgoznak.

A KB Budapest a vasúti fékberendezések termékfejlesztésének és gyártásának folyamataival foglalkozó 1400 szakembernek ad munkát, illetve biztosít karrier lehetőséget. Lóderer Pál felesége például kompresszorokat szerel a társaságnál, és most továbbképzésre jár. Ha levizsgázott, kezelheti majd a hatalmas szerelőcsarnok felett dolgozó híddarut is, amellyel akár több száz kg-os vasúti részegységeket is mozgathat.

Az első benyomás mindig meghatározó. És bár Antal István rendszerető embernek tartja magát, ha munkahelyéről kérdezik, évek múltán is a patikatisztaság jut eszébe elsőként. Ismerőse bátorításának engedve 2013-ban adta be jelentkezését a KB Budapesthez és úgy tartja: olyan helyre szerződött, ahol egy ambiciózus szakmunkás előtt nyitva az előrejutás lehetősége.

Knorr Bremse 3

Számára már az is felért egy meglepetéssel, hogy belépése után Münchenbe küldték tanulni. Kezdetben légszárító rendszereket, kompresszorokat szerelt, majd a továbbképzések elvégzése után szerelőből műszakfelelőssé lépett elő. Mindez nagyobb felelősséggel és kiemelt fizetéssel is jár. Na meg azzal is, hogy már csak mosolyog, amikor valaki rácsodálkozik a KB Budapestnél általános tisztaságra. Azt mondja: bár cégüknél a padlóról akár enni is lehetne, egy kenyérmorzsát leejteni igazi technológiai szabálysértésnek számítana. A vonatok fékberendezései ugyanis, akár nagy sebességű szuperexpresszekre, akár „csak” óránként 160 kilométeres sebességre képes elővárosi motorvonatokra kerülnek, a Forma 1-es versenyautók fékjeihez hasonlóan megkövetelik a szigorú előírások maradéktalan betartását.

A KB Budapest munkatársai ezzel együtt nem csak a versenyképes fizetésnek, a karrierlehetőségeknek, vagy éppen a szakmai sikereknek örülnek. Mindez fontos, de sokat számít az is, hogy a vasúti fékeket harminc évre tervező cégük munkatársaiban is hosszútávon gondolkodik.

KB RailSystems right.png

Csatlakozz Te is!

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.