2017.03.13. 16:45 Módosítva: 2017.03.13. 17:51
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
A világhírű „Királyi Zenekar”, az Amszterdami Concertgebouw művészei és a Budapesti Fesztiválzenekar szólistái muzsikálnak együtt április 18–21. között a BMC-ben.

Johann Sebastian Bach 300 éve az ihlet és a vigasz forrása a zeneszerzők és zenekedvelők számára egyaránt. Vitathatatlanul ő minden idők legnagyobb befolyást gyakorló zeneszerzője, művészete segít a klasszikus zene megértésében.

A Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam osztrák születésű brácsaművésze, Michael Gieler kezdeményezésére jött létre a Bach Bridges zenei program, melynek célja, hogy egy-egy ország muzsikusainak a közreműködésével Európa több országában rendezzenek koncertsorozatokat, a későbbiek során oktatási, illetve a klasszikus és a kortárs zenét népszerűsítő, ismeretterjesztő programokat. Az így létrejövő koncertsorozatok középpontjában Bach zenéje áll, de bemutatásra kerülnek a barokk kor más művei is, illetve olyan későbbi korok zeneszerzőinek a darabjait is műsorra tűzik, akikre Bach művészete hatással volt, így a jelen kor komponistáinak a munkáit is hallhatja a közönség. A Bach Bridges program keretében valósul meg a Budapest Music Centerben, 2017. április 18–21. között az a 3 koncertből álló sorozat, melyen a Budapesti Fesztiválzenekar és az Amszterdami Concertgebouw Zenekar szólistái muzsikálnak majd együtt.

A Bach Bridges Budapest első koncertje Johann Sebastian Bach virtuóz, mondhatni komolytalanabb oldalát mutatja be. Ennek ellentéte a hangversenyen másodikként elhangzó, Bach tehetséges fiának Carl Philipp Emanuel Bach-nak a Csellóversenye, illetve Fischer Iván a szünet után felcsendülő új műve, amit a Bach Bridges felkérésére írt. Fischer Táncszvitjét pár nappal a budapesti előadás előtt, a Gran Canaria Nemzetközi Bach Fesztiválon hallhatják a világon először, így a darab magyarországi bemutatója ezen a koncerten, a BMC-ben hangzik el.

KurtagGyorgy1 Foto BMC FelvegiAndrea
Fotó: Felvégi Andrea

Rengeteg komponistát ihletett meg Johann Sebastian Bach, így Kurtág György világhírű magyar zeneszerzőt is – a Bach Bridges koncertsorozat második hangversenyén többek közt Kurtág műveiből is válogattak a műsor összeállítói. A program középpontjában azonban ez alkalommal is egy Bach mű, a Musikalisches Opfer (Zenei áldozat) triószonátája áll, a teljes darab amúgy tíz kánont, két fúgát és egy triószonátát tartalmaz, melyek alapja a II. (Nagy) Frigyes porosz király által megadott téma. A Bach Bridges felkérésére született az est legfiatalabb szerzőjének, a magyar származású holland Peter Vighnek az Ouvertures and Canons című műve, tükrözve Bach ellenpont művészetét. Ezután nem meglepetés, hogy a koncertet Beethoven Nagy fúgája, a szerző legradikálisabb, legmodernebb hangzású műve zárja.

A budapesti Bach Bridges koncertsorozat zárókoncertjén Johann Sebastian Bach művei mellett a Schönberg tanítvány osztrák zeneszerző Anton Webern kompozíciói szerepelnek. A finom darabok tükrözik a zeneszerzés érzelmi és szellemi koncentrációját. A mini fesztivál utolsó darabjaként pedig Bach legünnepibb kantátája szólal meg.

FELLÉPŐ MŰVÉSZEK

Amszterdami Concertgebouw Zenekar: Jae-Won Lee – hegedű, Ewoud Mahler – hegedű, Michael Gieler – brácsa, Fred Edelen – cselló, Hein Wiedijk – klarinét, Christina Scott-Edelen – csembaló, Renate Arends – szoprán

Budapesti Fesztiválzenekar: Pivon Gabriella – fuvola, Eckhardt Violetta – hegedű, Szabó Péter – cselló, Fejérvári Zsolt –nagybőgő, Polónyi Ágnes – hárfa, Herboly László – ütő

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.