Nagyvállalatok a nemi egyenjogúságért

2017.06.27. 16:31 Módosítva: 2017.06.28. 12:55
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
Phumzile Mlambo-Ngcuka, az ENSZ Nemek Egyenlőségével és a Nők Felemelkedésével foglalkozó Egységégének elnöke, az ENSZ alelnöke a 64. Cannes Lions International Festival of Creativity reklámverseny és díjátadó ünnepség keretében hívta össze a világ iparágainak legnagyobb vezetőit, hogy a sztereotípiák reklámokból való teljes száműzetésével a nemek közötti egyenlőség iránti elköteleződésüket kifejezhessék.

Anya, barátnő, feleség. Nők, akik a reklámokban a felesleges kilók és ráncok miatt érzik problémásnak életüket. Szakértő, kifogástalan munkaerő, főnök, a család feje – ők pedig a férfiak, akik erősek és megingathatatlanok bármilyen márka képviseletében látjuk is őket. A világ piacvezető vállalatai az ilyen típusú sztereotip szerepekre mondtak “nem”-et a 64. Cannes Lions International Festival of Creativity reklámverseny és díjátadó előadásiban és kerekasztal beszélgetéseiben.

A világ iparági vezetőinek bevonásával az ENSZ Nemek Egyenlőségével és a Nők Felemelkedésével foglalkozó Egysége (UN Women) egy olyan kollektív fellépést szorgalmaz, amely nemcsak felgyorsítja az egyéni folyamatokat és kezdeményezéseket, hanem növeli az iparágban valósan jelenlévő mozgalmak számát és azok hatását a kulturális változásokra. A megfogalmazott cél támogatására az UN Women két partnerségi együttműködést is bejelentett, amelyek a nemi egyenlőség gondolatát hivatottak erősíteni a reklámokban. A „UN Women Unstereotype Alliance” elnevezésű szövetség, 20 vállalatot kapcsol össze, míg a Nemek Közötti Egyenlőséggel Kapcsolatos Attitűdök Tanulmánya („The Gender Equality Attitudes Study”) a kívánt változásokkal kapcsolatos vállalásokat és megállapításokat tartalmazza. A megállapodás azokat a piacvezető vállalatokat és szervezeteket kapcsolja össze, amelyek már rendelkeznek a nemi alapú megkülönböztetés elleni küzdelem jógyakorlataival.

"Fontos a nemek közötti egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök iparágon belüli összegyűjtése." - mondta Ms. Mlambo-Ngcuka. "Az említett tanulmánynak pontosan ez a célja - olyan információkat tartalmaz, amelyek szükségesek az esetleges korrekciós intézkedésekhez, például az üzletszabályzatok és az oktatás területén, de segítségre lehetnek a női és férfi szerepek reklámokban való használatakor is. Itt kerül főszerepbe be a Szövetség, hogy a tanulmányok kapcsán végzett felmérések eredményei megerősítsék és motiválják az ipar további erőfeszítéseit. A reklám a társadalmi attitűdök és normák befolyásolásának egyik legfőbb eszköze. Nagy örömünkre szolgál, hogy általuk befolyásolhatjuk, a nők megítélését világszerte."- folytatta.

A beskatulyázás nem csak a nőkre ártalmas

A nemek közötti egyenlőség irányába mutató attitűdváltozás a világ fejlődő társadalmainak egyik fő mozgatórugója. Egy, a nemek közötti egyenlőségről szóló, 2016-os McKinsey Global Institute jelentés szerint a nők és férfiak egyenlő arányú szerepeltetése a globális munkaerő piacon 2025-ig akár évi 28 billió dollárral is növelhetné a globális GDP-t. Ennek ellenére az ilyen változásokra irányuló erőfeszítések még mindig korlátozottak és alulfinanszírozottak.

A díjátadó keretében Marc Pritchard, a P&G vezérigazgatója kerekasztal beszélgetésre hívta Madonna Badgert, Tina Brownt és Sheryl Sandberget, a nemek közötti egyenlőség témáján. "Ma mindannyian egy közös ügy mellé állunk – nagyvállalatként, véleményformálóként, reklámjaink és médiajelenlétünk által a nemek közötti egyenlőség jelenlétét vagyunk hivatottak megerősíteni. Mert mi mind egy csónakban evezünk. Egy ilyen vállalásnak köszönhetően márkáink és vállalkozásaink növekednek, a társadalom fejlődik, mindannyian csak profitálunk. A kreativitásnak hála a piaci verseny viszont továbbra is megmarad, sőt, erősödik, de mégis egy egységet képviselünk felelősséget vállalva egy jó ügyért."

source: Christian Alminana | Cannes Lions
source: Christian Alminana | Cannes Lions

A modern reklám és marketing kommunikáció még jelentősebb márkafelismerést biztosít. Éppen ezért ezek egyre inkább foglalkoznak az ügyfelek és vásárlók egyedi igényeivel. Érdekes, hogy mindebbe hogyan férnek bele a sztereotip szerepek vagy éppen az azokkal való szakítás és a szokatlan ábrázolásmód. A P&G szerint ezzel az eszközzel tudják igazán megmutatni a vállalatok ellenvetésüket a nők valótlan megítélésével kapcsolatban.

Példa erre a Procter&Gamble Always #LikeAGirl kampánya. Lauren Greenfield első filmjében az "úgy csinálni valamit, mint egy lányi" kifejezés pejoratív értelemét mutatja be: fuss, dobj, harcolj, mint egy lány. Egy tinédzser számára ez a kifejezés tucatnyi sztereotip előítéletet hordoz megában, azt jelenti, nem tudsz valamit olyan jól csinálni, mint mások. De miért ne jelenthetné azt is: „csináld magadhoz mérten a legjobban!” A kampány célja az volt, hogy kihangsúlyozza a nők értékét és segítsen megteremteni önbizalmukat már tinédzser korban a sztereotípiák megszüntetésével. A kampány reklámspotját több mint 64 millióan nézték meg eddig a YouTube-on.

A kampány második szakaszának középpontjában egy olyan reklámfilm áll, amelyben tizenéves lányok mondják el, milyen korlátokkal és előítéletekkel szembesülnek a mindennapi életben, amikor a fiúknál rosszabbnak ítélik meg őket ezzel csökkentve önbizalmukat. Ennek ellenére ők mégis erősek tudnak maradni és büszkén képviselik, hogy semmi nem állíthatja meg őket. A reklámspotok a világ minden táján egy felhívással zárultak: gyere és mutasd meg képekkel, videókkal, szavakkal te hogyan éled az életed,úgy „mint egy lány”. A világméretű beszélgetésnek a Twitter adott helyet.

"A világban jelenlévő egyenlőség mindenkinek jót jelent!" –ez a P&G #WeSeeEqual kampányának szlogenje, amelynek célja, hogy globális értekezést indítson a nemek közötti egyenlőségről, és ösztönözzön másokat a nők és a férfiak közötti egyenlőtlen bánásmód elleni küzdelmekre a reklámok által.

A reklámspot bemutatja, hogy különbség férfiak és a nők között nem létezik, hiszen "a pelenkát nem érdekli, ki cseréli le őket", "a könnyek nem törődnek azzal, ki ejti őket", és "a szeretetnek sem számít, ki adj azt".

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.